21 October 2011

Homemade Tanpa Bahan Awet - Siri Ketiga : Stok Ikan atau Seafood


Basic Stok Ikan orang kita Malaysia biasanya hanya menggunakan ikan bilis. Tapi bagi kebanyakkan orang lain di luar negara, fish stok biasanya menggunakan kepala ikan dan tulang ikan berisi putih dan tidak berminyak seperti ikan kerapu (grouper), ikan sebelah (sole) dan ikan siakap (Barramundi).

Kadang-kadang boleh dicampur pula dengan kulit dan bahagian-bahagian kecil ketam, udang atau udang kara. Namun stok seafood begini hanya sesuai untuk anak-anak 2 tahun ke atas.

Mereka selalu kata "good chefs don't waste anything". Saya cukup bertuah kerana suami gemarkan ikan yang biasanya akan dibuat bermacam-macam. Tapi ada dilemma yang datang bila saya buat bebola ikan dan fillet untuk fish and chips sebab banyak bones (tulang) and offcuts macam kepala , kulit dan ekor yang isinya terlalu sikit kalau nak buat apa-apa


offcuts dari ikan sebelah - sumber : http://smallglassplanet.blogspot.com


Jadinya saya ada tulang and offcuts dari ikan siakap dan ikan sebelah
Inilah peluang terbaik untuk membuat stok ikan untuk buat chowder (sup ikan berkrim dengan kentang)
Stok Ikan saya biasanya simple - letak bawang putih satu labu dan sedikit lada hitam. Tapi boleh juga letak bahan-bahan lain seperti lobak merah, batang celery, daun bay (daun salam) dan daun parsley

ikan sebelah untuk dijadikan stok - sumber : http://smallglassplanet.blogspot.com

Bahan-bahan
Tulang, offcuts, kulit dan kepala ikan berisi putih
1 lobak merah, dikupas dan dicincang
1 bawang besar, dikupas dan dibelah empat
1 batang saderi, dicincang
6 biji lada hitam
1 helai bay leave (tak ada tak apa)
3 batang parsli segar (tak ada tak apa)

Kaedah penyediaan
Pastikan kepala ikan tidak mempunyai apa-apa sisa dari sirip dan darahnya (especially yang warna hitam-hitam kat perut dia tu) nanti Stok Pahit.
Masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk besar dan tuang air sampai menutupi kesemuanya.
Didihkan.
Tutup dan reneh dengan perlahan-lahan selama 20-30 minit.
Tuang bertapis ke dalam mangkuk besar dan biarkan sejuk.


 setelah stok di tapis


Penggunaan dalam tempoh 3 hari peti ais bawah atau bekukan. Untuk membekukan, mengurangkan sehingga agak-agak separuh dengan mendidihkannya dan sejukkan.
Tuangkan ke dalam dulang kiub ais dan membekukan.
Apabila sudah beku letakkan kiub ke dalam beg ziplock, label, dan apabila anda mahu menggunakan salah satu, hanya dimasukkan ke dalam mangkuk dan menambah air panas yang menggelegak untuk mencairkan kiub.
Stok dibekukan tahan selama 3 bulan (dalam peti ais 2 pintu)
Sesuai untuk resipi bagi anak-anak yang sudah biasa makan ikan isi putih (8 bulan ke atas lebih elok 10 bulan ke atas)
Reneh begitu sahaja tambah taufu lembut dan sayur-sayuran untuk sup bening dan boleh campurkan bebola ikan buatan homemade juga. Stok ini juga sesuai dibuat membuat creamy seafood sup yang dinamakan chowder atau pasta seafood carbonara setelah dipekatkan dengan "roux"




Stok ikan sebegini hanya boleh gunakan dengan ikan-ikan isi putih sahaja. Ikan berminyak tidak sesuai (hanya sesuai untuk Laksa hehehe)

4 comments:

  1. alahai kak, tulang and kulit ikan salmon jer belambak2 dalam freezer tuh..baru ingat nak buat stok. tp salmon komfem2 lah berminyak. ade cadangan tak kak nak buat ape ngan tulang and kulit tu selain campak dalam tong sampah? huhu

    ReplyDelete
  2. mrs. spicy : tulang dan kulit salmon boleh juga dibuat stok kalau mahu but ofcourse kena la stok itu dibuat gravy untuk salmon :)
    cuma stok tu ada rasa "depth" of fish sahaja. Salmon is the only ikan yang rasanya boleh buat macam ini

    ReplyDelete
  3. terujanya!!! wkend ni nak p carik ikan segar la...hihi... :))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...