01 October 2011

Mengapa makanan pertama harus buah-buahan atau sayur-sayuran yang DI MASAK


Saya terima banyak private message bertanyakan soalan ini. So lets look at this subject closely and know the reason kenapa perlu anda masak buah-buahan dan sayur-sayuran untuk bayi anda.

Sama ada atau tidak anda harus memasak buah-buahan dan sayur-sayuran untuk bayi anda bergantung sebahagiannya di atas peringkat pertumbahannya dan sebahagiannya pada buah atau sayur-sayuran tertentu anda ingin berikannya
.
Mari kita lihat beberapa sebab-sebab mengapa anda boleh memilih untuk memasak buah-buahan dan sayur-sayuran untuk si manja anda ...

Mengurangkan risiko tercekik

Banyak buah-buahan dan sayur-sayuran mentah mempunyai risiko tercekik jika masih mentah dan sudah tentu bahaya untuk bayi.

Misalnya, ambil satu lobak merah - dalam keadaan mentah, ia sangat sukar dan melainkan jika anak anda dilengkapi dengan geraham - dia boleh dengan mudah menggigit sekeping yng dia tidak dapat kunyah. Jika dimasak ia menjadi sebaliknya. Lobak menjadi lebih baik serta lembut dan menjadi makanan jejari yang sempurna.

Alternatif bagi buah-buahan atau sayur-sayuran yang anda rasa boleh mengakibatkan bahaya tercekik adalah untuk meletakkan mereka dalam Food Feeder. Ini membolehkan dia mengerikit sesuka hatinya, dengan jejaring mesh yang menghalang dia menggigit mana-mana ketulan besar.

Satu lagi pilihan adalah untuk mencuba parutan mentah. Parutan haruslah very finely.

Walaupun begitu ada beberapa buah yang mentah contohnya buah pear masak ranum dan juicy pir misalnya - tidak perlu berbahaya kepada bayi anda. Jika terasa buah tersebut 'terlalu matang' dan lembut, maka ia tidak perlu dimasak untuk bayi daripada 6 bulan dan seterusnya.

Biarpun begitu kita harus lihat sebab kedua...

Penghadaman

Buah-buahan mentah (kecuali pisang dan alpukat or avacado ) dan sayur-sayuran mentah mungkin lebih sukar untuk dihadamkan daripada yang dimasak .
Ini adalah kerana hasil segar mengandungi bahan yang dipanggil selulosa . Sistem pencernaan manusia menganggap selulosa sebagai bahan buangan - yang bererti bahawa buah-buahan dan sayuran yang tidak dimasak MUNGKIN menyebabkan bayi cirit - birit.

Menghasilkan masakan melembutkan selulosa atau memecahkan sepenuhnya, menjadikan makanan lebih mudah dihadam.

Biarpun begitu ada juga, bayi yang makan dan mencerna buah-buahan dan sayuran mentah dengan sempurna dan baik dari umur 6 bulan.


Reaksi alahan

Sesetengah sumber mencadangkan memperkenalkan buah-buahan dan sayur-sayuran dimasak kepada bayi anda pada mulanya, kerana proses memasak mengubah jumlah kecil protein yang terkandung dalam buah-buahan dan sayur-sayuran. Ini menjadikan mereka kurang cenderung untuk menyebabkan tindak balas alergi . Teori ini adalah - apabila anda telah selamat memperkenalkan makanan dalam bentuk yang dimasak - anda boleh kemudian cuba memperkenalkan ia secara mentah (sesetengah pakar kanak-kanak menasihati menunggu sehingga bayi sekitar 7-8 bulan).

Satu laporan menarik yang diterbitkan mengesahkan bahawa memasak buah-buahan dan sayur-sayuran untuk bayi sudah tentu dapat mengurangkan atau mencegah tindak balas alahan mulut. Ini berlaku apabila musim protein debunga di udara dari pokok, rumpai dan rumput silang bertindak balas dengan protein yang sama di dalam buah-buahan dan sayur-sayuran - menyebabkan gejala seperti kerengsaan pada mulut dan tekak dan lidah dan kadang-kadang membawa kepada tindak balas yang teruk seperti bengkak tekak yang boleh menghalang pernafasan.

Contoh : tomato adalah lebih baik dihidangkan DI MASAK dari mentah kerana boleh merensa perut bayi.



Pencemaran

Ramai ibu bapa merasa buah-buahan dan sayur-sayuran yang dimasak lebih selamat untuk bayi kerana haba memusnahkan kebanyakan bakteria yang dibawa oleh makanan. Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kes Listeria yang berlaku di Amerika Syarikat akibat pengambilan buah rock melon atau cantaloupe dan bagaimana secara tiba-tiba buah ini menjadi MERBAHAYA - more info here

Thirteen people have died in what has becme the deadliest U.S. outbreak of a food-borne illness since 1998, according to records from the Centers for Disease Control and Prevention.
The outbreak -- blamed on the bacteria Listeria monocytogenes -- was first reported September 12. It was traced to consumption of Rocky Ford cantaloupes grown at Jensen Farms' fields in Granada, Colorado. As of Monday, it had grown to 18 states, 72 illnesses and 13 deaths, according to the CDC's latest statistics
In the current outbreak, four people who ate contaminated cantaloupes died in New Mexico, two each in Colorado and Texas, and one each in Kansas, Maryland, Missouri, Nebraska, and Oklahoma. 
Listeria can grow even at low temperatures and can also can take three weeks or longer to make a person sick, so more cases may emerge in the coming weeks, officials said.
Listeriosis causes fever, muscle aches, diarrhea and other gastrointestinal symptoms. It is rarely a serious concern for healthy children and adults, according to the CDC, but it is particularly dangerous for older adults, people with weakened immune systems. In pregnant women, it can cause miscarriages, stillbirth and premature delivery. 
Dan bayi  adalah "people with weakened immune systems"...

Ia memang benar bahawa hasil boleh tercemar oleh bakteria atau sisa-sisa racun perosak dan ibu mengamalkan sikap berhati-hati semasa penyediaan.

Tetapi ada cara lain di mana anda boleh memastikan keselamatan total makanan bayi anda iaitu kebaikan dan keburukan mengelupas buah-buahan dan sayur-sayuran untuk bayi dan cara-cara lain untuk memastikan hasil anda adalah bebas daripada pencemaran.
(saya akan bincangkan pada lain kalinya)

Perisa

Beberapa buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai rasa yang berbeza apabila mereka telah dimasak. Dengan sendirinya, ini tidak menjadi masalah - tetapi dalam kes buah-buahan seperti plum, pic dan nectarines - ia boleh membawa kepada produk yang terlalu masam untuk lelangit bayi anda!

Sentiasa memasak buah-buahan bersama kulit dan biji jika ada, kemudian keluarkan mereka sebelum pureeing atau dihidangkan. Ini membantu buah-buahan tersebut mengekalkan kemanisan semula jadi mereka.

Secara ringkas, keputusan sama ada memasak atau tidak untuk memasak buah-buahan atau sayur-sayuran untuk bayi anda adalah milik anda untuk membuat, dengan mengambil kira beberapa pertimbangan yang telah saya terangkan di sini dan di bawah bimbingan doktor anak anda.

Jika anda menawarkan bayi yang tidak dimasak, adalah idea yang baik untuk mengelakkan memperkenalkan mana-mana makanan baru yang lain selama empat hari. Dengan cara itu, jika bayi anda mengalami apa-apa simptoms seperti sakit perut, maka anda akan tahu makanan mana yang bertanggungjawab!



Cadangan untuk buah-buahan dan sayur-sayuran yang boleh dihidangkan secara mentah

banana
apple (paling selamat di sagat kedalam makanan seperti yogurt)
melon
blueberries
grapes (kupas dan dipotong kepada empat untuk bayi yang lebih muda)
*strawberry
peach/nectarine
pear
plum
avocado
pineapple
cherry
*tomato
mango
*tangerine
bell pepper
*celery

* Sila ambil perhatian bahawa makanan yang ditandai dengan asterisk sering diperkenalkan menjelang akhir tahun pertama bayi atau kemudian, kerana mereka kadang-kadang menyebabkan gangguan perut atau reaksi alahan pada bayi yang lebih muda.

gambar sumber : google

3 comments:

  1. thanks for sharing dis info....=))

    ReplyDelete
  2. Maksudnya avocado adalah bahan mentah yang xelok diperkenalkan sebagai puree?

    Ayat terlalu 'copy paste'. Xpaham akak...

    ReplyDelete
  3. Cadangan untuk JENIS buah-buahan dan sayur-sayuran yang boleh dihidangkan secara MENTAH
    dalam senarai tu avocado kan?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...