24 December 2011

Rasa masin terbentuk akibat pengenalan garam oleh ibu bapa semasa peringkat awal

  • Kajian menunjukan bayi TIDAK MEMILIKI KESUKAAN PADA RASA MASIN SEJAK AZALI 
  • satu sudu teh garam bersamaan dengan 2325mg sodium (bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari. 1g = 400mg sodium)

Satu kajian baru yang kecil menunjukkan, mereka yang suka tabur garam di atas segala-galanya dan tertarik kepada makanan yang tinggi kandungan sodium yang tidak sihat mungkin menyatakan keutamaan menyukai rasa masin yang terbentuk semasa peringkat awal lagi (ketika bayi).

Para penyelidik mendapati bahawa bayi yang berusia enam bulan lebih cenderung untuk menikmati rasa garam jika mereka telah diberi makanan berkanji seperti bijirin segera dan keropok, sumber yang paling biasa sodium untuk bayi.

Dan pertalian garam ini nampaknya akan berpanjangan. Sebaik sahaja mereka akan mencapai umur prasekolah, kanak-kanak dalam kajian yang telah terdedah kepada sodium sebagai bayi akan lebih suka makanan masin seperti kerepek kentang, sausage hot dog, dan kentang goreng dan akan menunjukkan tanda-tanda ia fanatik garam, dimana menjilat garam dari pretzels atau makan garam begitu sahaja tidak menjadi masalah bagi mereka.

Sebaliknya, bayi yang makan makanan bayi yang sihat (tidak bergaram) dalam enam bulan pertama mereka, atau yang telah diberikan buah-buahan sahaja sebagai tambahan kepada makanan bayi, lebih cenderung untuk menyisihkan garam ketika mereka dewasa.

"Implikasinya ialah bahawa pengalaman pemakanan awalan ini mungkin mempunyai kesan jangkamasa berpanjangan terhadap rasa masin dan kegemaran mengambil makanan yang masin" kata Leslie J. Stein, Ph.D., penulis utama kajian itu dan penyelidik bersekutu kanan di Monell Chemical Senses Center, di Philadelphia.

Penemuan itu, yang diterbitkan pada minggu ini di American Journal of Clinical Nutrition, meningkatkan kemungkinan bahawa melambatkan pendedahan awal kepada sodium boleh membantu mewujudkan sebuah negara yang mana orang dewasa yang kurang gemar garam dan makanan yang tinggi kandungan sodium, yang mana kedua-duanya boleh meningkatkan tekanan darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok apabila dimakan melampaui batas.

Cara bayi dalam kajian ini seolah-olah telah menyukai rasa garam "hampir-hampir serupa imprinting," kata Klemmer, merujuk kepada proses ikatan antara bayi dengan ibu bapa mereka dan bagaimana bayi mempelajari tingkah laku sosial yang lain.
Apabila bayi dilahirkan, mereka tidak bertindak balas kepada rasa garam seperti yang mereka lakukan kepada rasa lain, seperti manis atau pahit. "Sama ada bayi tidak dapat mengesan rasa masin atau bayi yang baru tidak mengambil berat tentang rasa masin," kata Stein. Tetapi kadang-kadang bayi mula untuk suka rasa garam semasa berumur di antara dua bulan dan enam bulan.

Untuk mengkaji disebalik peralihan ini, Stein dan kawan-kawannya memberikan botol yang dipenuhi dengan air kosong dan dua penyelesaian air masin - satu masin (2% sodium) dan tidak begitu masin (1%) - kepada 61 bayi berusia dua bulan, dan dinilai keutamaan mereka dengan mengukur berapa banyak setiap mereka minum.

Kemudian, apabila bayi-bayi berusia enam bulan, penyelidik mengulangi ujian dan juga meninjau dan menyoal ibu-ibu tentang makanan yang mereka telah perkenalkan. Soal selidik ini meliputi makanan bayi (yang hampir sentiasa sodium bebas), makanan rendah sodium seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dan makanan sodium tinggi seperti keropok dan bijirin. (Cheerios, yang sering disyorkan untuk bayi, mengandungi 120 miligram sodium setiap hidangan saiz kanak-kanak, misalnya.)

Bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari. 1g = 400mg sodium
Jumlah maksimum harian yang disyorkan kanak-kanak bagi pengambilan garam harus bergantung kepada umur:
1 hingga 3 tahun: 2g garam sehari (800mg sodium)
4 hingga 6 tahun: 3g garam sehari (1200mg sodium)
7 ke 10 tahun: 5g garam sehari (2000mg sodium)
11 tahun dan lebih: 6g garam sehari (2400mg sodium)

Pada dua bulan, bayi tidak menunjukkan keutamaan yang dilihat untuk penyelesaian garam dalam air tersebut. Pada enam bulan, bagaimanapun, bayi yang telah pun diperkenalkan kepada makanan berkanji lebih suka rasa garam dalam air kosong.

Bayi yang masih belum mencuba makanan awalan sama ada acuh tak acuh kepada penyelesaian-garam yang lebih tinggi atau sebenarnya menolak.

Dua puluh enam kanak-kanak telah diuji sekali lagi apabila mereka berumur di antara 3 dan 4 tahun, dan kanak-kanak dalam kumpulan tersebut yang mempunyai kecenderungan keutamaan pada garam pada usia enam bulan, seterusnya merupakan satu kumpulan yang lebih suka penyelesaian garam. Menurut ibu mereka, anak-anak ini juga lebih berkemungkinan menyukai makanan masin dalam kumpulan tersebut.

Walaupun begitu kajian ini mempunyai beberapa kelemahan. Sebagai contoh, kandungan garam yang sebenar makanan yang dimakan oleh kanak-kanak itu tidak diukur (walaupun makanan berkanji diketahui mengandungi sodium yang lebih daripada makanan bayi atau buah-buahan)

Mengetahui data bagaimana garam menjadi rasa keutamaan mempunyai implikasi yang penting untuk kesihatan awam, kerana "kegemaran" orang terhadap rasa masin adalah antara halangan terbesar dalam membawa pengambilan sodium turun ke tahap yang sihat.

Hampir 90% rakyat Amerika mengambil sodium lebih setiap hari daripada yang disyorkan, menurut laporan Oktober dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pegawai-pegawai kesihatan awam telah semakin menggesa Amerika untuk mengurangkan penggunaan sodium mereka dan telah menggalakkan syarikat-syarikat makanan mengikut skala balik baagi sodium yang mereka gunakan, tetapi mesej-mesej ini telah sebahagian besarnya tidak dihiraukan.

Sesetengah pengeluar makanan telah enggan untuk menggunakan sodium yang kurang kerana takut kehilangan pelanggan kepada pesaing.

sumber :

The development of salty taste acceptance is related to dietary experience in human infants: a prospective study
Leslie J Stein, Beverly J Cowart, and Gary K Beauchamp

http://www.ajcn.org/content/95/1/123.abstract

23 December 2011

Bayi Tidak Akan Benarkan Diri Meraka Lapar - Memahami dan Menghormati Kehendak Anak-Anak

Kanak-kanak mempunyai keupayaan diri untuk mengawal pengambilan makanan mereka tetapi kebanyakan orang dewasa tidak memahami konsep ini. Kajian telah menunjukkan bahawa kanak-kanak akan berhenti makan apabila mereka kenyang tetapi ibu bapa akan terus makan selagi makanan masih ada. Kanak-kanak tahu apabila mereka lapar dan apabila ia kenyang. Kanak-kanak akan makan berdasarkan keperluan pemakanan badan mereka yang sentiasa berubah. Apabila kita memahami konsep ini, anak-anak kita akan makan dengan aman dan ini mengalakkan perkembangan positif.

Ibu bapa boleh menggunakan Bahagian-Bahagian Tanggungjawab (Division of Responsibility) oleh Ellyn Satters, yang merupakan pendekatan makan positif untuk kanak-kanak dan ibu bapa. Teori ini adalah mudah. Ibu bapa dan kanak-kanak mempunyai peranan khusus dalam pemakanan.

Peranan ibu bapa:

  • Menyediakan makanan yang sihat dan hidangkan semua komponen makanan (karbohidrat, protein, vitamin dsb)
  • Menyediakan saiz menghidangkan makanan yang mencukupi 
  • Menyediakan makanan ringan (yang sihat) dan makanan biasa
  • Menyediakan makanan dengan cara yang selamat
  • Memberi sokongan
  • Jadikan waktu makan yang menyenangkan
  • Mengajar adab di meja
  • Jadi role model yang positif

Peranan Kanak-kanak:

  • Memutuskan apa makanan dia mahu makan
  • Memutuskan berapa banyak makanan dia akan makan

Memberikan kawalan kepada anak anda dalam memberi makan mungkin satu konsep yang menakutkan untuk mendapat pemahaman dan kepercayaan bagi sesetengah ibu bapa  Banyak kali ibu bapa bimbang jika anak-anak mereka tidak mahu makan. Kita cenderung untuk berfikir mereka tidak boleh membesar dengan sihat tetapi mereka akan membesar sebenarnya. Adalah penting bagi kita untuk mula mempercayai bahawa badan mereka tahu apabila mereka lapar dan yang paling penting apabila mereka penuh. Mempercayai anak dan kehendak pemakanannya akan membantu membina tabiat makan yang sihat yang akan berlangsung seumur hidup.

Saya faham bahawa memberi makan bayi kita adalah bahagian yang penting dalam peranan kita sebagai ibu bapa bahawa kita amat ingin tahu bahawa kita melakukannya dengan betul.

Komen oleh kawan-kawan, saudara mara, atau kadang-kadang orang yang tidak dikenali pun boleh meningkatkan kebimbangan kita:
"Macam tak makan apa-apa. Kena tambah ni"
"Montelnya dia!"
"Kurusnya. Mama bagi makan cukup tak? "

Keasyikan kita dan obsesi kita pada apa yang orang sarankan atau nasihat ini membawa kepada obsesi garis panduan "saintifik" berapa banyak sudu teh makanan yang perlu ditawarkan dan berapa kerap. Perlu kita faham, walaupun, bahawa keperluan setiap bayi berbeza, dan bahawa bayi yang sama mungkin mempunyai keperluan yang berbeza bergantung kepada apa yang sedang berlaku pada hari tertentu.

Garis panduan tegar dan obsesi padanya sebenarnya tidak produktif.

Kanak-kanak perlu jumlah makanan yang sentiasa berubah-ubah , dipengaruhi oleh tahap aktiviti mereka dan fasa pembangunan, suhu udara dan kelembapan, dan mungkin juga jangkitan virus yang mungkin mereka ada.

Bagaimana cara yang sepatutnya ibu bapa ikut untuk memutuskan berapa banyak yang patut mereka makan?

Pada 6 bulan contohnya, kebanyakan pemakanan masih berasal dari susu ibu atau formula. Pepejal menyediakan pengalaman yang indah dengan rasa, tekstur, dan mekanik makan.

Bayi boleh menyusu seberapa banyak yang dia mahu, atau mempunyai kira-kira 20 hingga 32 auns formula setiap hari. Di samping itu, dia  boleh makan banyak atau sedikit dalam makanan pepejal sihat dia sebagai TAMBAHAN ini.

Bersyukurlah, bayi kita sebenarnya dilahirkan dengan mekanisme yang canggih dalaman menentukan berapa banyak yang mereka perlukan untuk berkembang maju. Bayi yang sihat diberi pilihan makanan yang sihat dan betul dan  akan cenderung untuk makan dalam jumlah yang betul (selagi kita tidak memberi kalori kosong dalam apa yang mereka makan atau minum).

Peranan kita sebagai ibu bapa adalah untuk menawarkan makanan yang sihat dan belajar untuk mengenali isyarat badan mereka dan tidak pintas bayi kita berapa banyak yang mereka perlukan.

Kanak-kanak kecil mungkin mudah kerana hanya perlu berkata "Mama dah!" atau menggunakan isyarat tangan untuk menunjukkan, "Saya sudah selesai!" Sebelum mereka mempunyai kemahiran itu, bayi akan menggunakan seluruh badan mereka untuk mendapatkan mesej ini, tidak duduk diam di dalam kerusi tinggi atau bahkan berdiri.

Isyarat bayi yang lebih muda adalah lebih tenang. Yang baru lahir akan menolak puting keluar dari mulut, atau hanya tidur. Bayi yang telah memasuki peringkat pepejal pertama akan bersandar ke depan atau membuka mulut ketika lapar, dan ketap gigi menutup mulut, berpaling atau sandar ke belakang apabila berpuas hati. Apabila bayi lebih matang mereka akan menggunakan tangan mereka yang mungkin menolak sudu.

Terdapat beberapa cara untuk mengetahui jika tahap komunikasi kita dan anak berjalan dengan baik. Kanak-kanak yang terang, dan gembira adalah petanda yang baik. Bayi yang tidak mendapat makanan tidak cukup makan akan cenderung meragam atau droopy (namun sudah tentu banyak perkara lain yang boleh membuat mereka tidak berpuas hati). Bayi seharusnya kencing dengan kerap. Jika mereka tidak membuang air kecil dalam masa 8 jam, ia perlukan perhatian untuk mengetahui punca terjadinya begitu. Dan sepanjang zaman kanak-kanak, pertumbuhan mereka akan diplotkan pada setiap pemeriksaan kesihatan untuk memastikan bahawa mereka yang tumbuh pada sasaran untuk diri mereka sendiri.

Terlalu banyak makanan mewujudkan perasaan kembung. Terlalu sedikit mewujudkan craving atau keinginan tertentu. Tetapi jika seimbang - bayi berasa amat berpuas hati. Sememangnya satu kegembiraan boleh memberi keseronokan ini kepada bayi anda dan melihat mereka membesar!

Sumber :
Dr Alan Greene MD FAAP (pakar pediatrik)
http://www.drgreene.com/qa/how-much-should-baby-eat?pagination=show

Clancy Cash Harrison (pakar pemakanan dan ibu kepada 2 orang anak)
http://healthybabybeans.com/archives/96

22 December 2011

Salmon Potato Pumpkin Cakes




Saya ambil kesempatan kakak-kakak Mimi balik kampung untuk saya masak satu hidangan sekali yang both Mak dan Anak boleh makan. Memandangkan suami beli banyak ikan salmon kerana berjaya mendengar celoteh saya tentang omega 3 dan DHA/EPA dan entah macamana disebabkan tugas Abah saya sebagai Pengerusi Masjid, maka anak no 1 dan no 2 tidak dapat pulang seperti yang telah dirancangkan.

Ikan salmon seharusnya FRESH. Lagi lama di simpan, lagi dia berbau hanyir dan tidak sedap. Jadi sementara salmon-salmon cuts tu masih FRESH saya buat jadi Fish Cakes.


Petua membentuk Salmon Cakes:
Basahkan tangan sebelum mengepal. Kepal beberapa keping dan kemudiannya baru gaul dengan serbuk roti.


Breadcrumbs :
Saya memang tak pernah membeli breadcrumbs. Selalunya saya toastkan roti agak2 sedikit garing dan "whizz" dalam blender sehingga menjadi serbuk. Anda juga boleh choose healthier choice macam wholemeal bread.





Petua Salmon tidak berbau:
Rendamkan Salmon beku dia dalam susu atau susufm. Bau hanyir nya akan hilang. Salmon elok di masak bersama sayur berakar dan berubi seperti Ubi Kentang, Keledek dan Labu. Setelah direndam, jika ingin dibakar atau kukus, basuh sahaja bersih2. Kalau untuk resipi ini, celur sekejap dengan susu tersebut.











Kuantiti saya buat ni memang banyak sebab boleh di freeze kan - seeloknya digunakan dalam 3 ke 4 hari.

Bahan-bahan:
3 biji kentang sederhana besar (eloknya guna kentang holland berisi kuning)
1 cawan labu
1 cawan salmon (yang telah dimasak bersama susu atau poached with milk)
1 cawan tepung gandum
Serbuk roti dari 2 keping roti putih/wholemeal
sedikit daun bawang (dalam 1/4 cawan)
sedikit minyak untuk mengoreng




Cara-cara membuatnya:
Basuh kentang dan rebus bersama-sama kulit. Jika tidak mahu boleh dikupas dan kemudian rebus sehingga empuk.
Kukus labu sehingga empuk
Kepingan salmon direndam dalam susu fm dan kemudiannya dimasak sekejap dalam susu tersebut.
Cerai-ceraikan isi ikan dan pastikan tulang tidak terikut
Lenyek kentang yang telah empuk dan juga labu. Satukan kedua-duanya.
Kemudian tambah isi ikan salmon yang sudah dicerai-ceraikan. Satukan semuanya.
Tambah hirisan daun bawang dan tepung. Satukan dan pastikan semua sebati.
Bentukkan menjadi bulat dan leper sedikit. Salutkan dengan breadcrumbs.
Ketepikan.
Boleh di bakar pada suhu 180C sehingga masak atau goreng dengan sedikit minyak.

Resipi di atas untuk baby makan jadi tak ada garam semua lah, untuk Mama dia, selepas dah bentuk untuk baby boleh lah tambah sikit dan sedikit perahan lemon jika mahu untuk lebih sedap. Tambahkan sedikit tepung jika masih agak lembik tapi jangan terlalu banyak kerana takut nanti fish cake rasa tepung sahaja. Sedap jika di cicah bersama yogurt full cream



Selamat mencuba


08 December 2011

Pentingnya penjagaan kesihatan sistem penghadaman anak anda



Anda mungkin berfikir sistem penghadaman adalah semata-mata untuk membantu kita menghadam makanan, tetapi hakikatnya ialah, ia memainkan peranan yang lebih besar. Tanpa sistem penghadaman yang sihat, anak anda tidak boleh mendapatkan semua nutrien yang diperlukan untuk berkembang dengan baik dan kekal sihat. Usus yang bermasalah boleh mempengaruhi kanak-kanak anda dalam beberapa cara, termasuk berat badan, status pemakanan, sistem imun, dan juga emosi.

Sistem penghadaman anak anda adalah "mesin pemprosesan makanan". Makanan mesti terlebih dahulu secara memadai dipecahkan dan sepatutnya diserap sebelum ia boleh digunakan oleh badan. Jika mana-mana bahagian proses ini TIDAK berlaku atau tertinggal, status pemakanan kanak-kanak anda berisiko, dan apabila ini berlaku, ia boleh menjejaskan fizikal serta kognitif pembangunan.

Penghadaman anak anda mempengaruhi kadar metabolik, yang seterusnya memberi kesan kepada berat keseluruhan. Pencernaan yang baik membantu mengoptimumkan metabolisme. Apabila anak anda tidak dipelihara dengan betul dari segi pemakanan, ia mengganggu pecahan nutrien, penyerapan dan metabolisme, yang membawa kepada pengumpulan toksin di dalam badan.

Lapisan saluran penghadaman anak anda juga baris pertama badan pertahanan kerana ia bertindak sebagai penghalang yang menghalang penceroboh daripada memasuki tubuh. Kajian telah menunjukkan bahawa sebahagian besar sel-sel imun badan terletak di dalam dinding gastrousus.

Ini masuk akal kerana saluran penghadaman anda merupakan permukaan kawasan yang terbesar di dalam badan anda dan terdedah kepada jumlah makanan yang sangat besar seumur hidup.

Jadi, jika anda mahu anak anda membesar dan kekal sihat untuk beberapa tahun akan datang, mulakan dengan menjaga perut kecilnya sekarang.

Prof Dr Christopher Boey Chiong Meng adalah seorang profesor pediatrik dan pakar perunding pediatrik gastroenterologis

petikan dari :
Development of a child's digestive system
16 May 2010
By Prof Dr CHRISTOPHER BOEY CHIONG MENG

05 December 2011

Cara Memasak Brokoli Yang Salah

mengukus brokoli
gambar hiasan (sumber : Google)

Penyelidik di University of Warwick mendapati bahawa tabiat memasak standard orang British yang merebus sayur-sayuran merosakkan ciri-ciri antikanser kebanyakan sayur-sayuran Brassica seperti brokoli, Brussel sprouts, bunga kobis dan kubis hijau.

Kajian lepas telah menunjukkan bahawa pengambilan sayur-sayuran Brassica mengurangkan risiko kanser. Ini adalah kerana kepekatan yang tinggi dalam Brassicas, bahan-bahan yang dikenali sebagai Glukosinolat yang melalui proses metabolisma dan menjadi bahan-bahan yang mencegah kanser dikenali sebagai isothiocyanates. Walau bagaimanapun, sebelum kajian ini, ia tidak diketahui bagaimana cara penyimpanan dan memasak sayur-sayuran Brassica mempengaruhi Glukosinolat dan isothiocyanates.

Para penyelidik, Prof Paul Thornalley dari Warwick Medical School, University of Warwick dan Dr Lijiang Song dari Department of Chemistry, universiti yang sama membeli sayur-sayuran Brassica yang disebut di atas dari satu kedai tempatan Warwick dan diangkut ke makmal dalam tempoh 30 minit selepas pembelian. Kesan memasak pada kandungan glucosinolate sayur-sayuran kemudian dikaji dengan melihat kesan memasak dengan cara merebus, mengukus, memasak menggunakan ketuhar microwave dan menumis.

Merebus muncul sebagai kaedah yang merosakkan secara serius terhadap pengekalan glucosinolate penting dalam sayur-sayuran tersebut. Kerugian yang di alami daripada jumlah kandungan glucosinolate selepas mendidih selama 30 minit adalah:
  • brokoli 77%
  • sayur brussel 58%,
  • bunga kobis 75%
  • kobis hijau 65%
Merebus sayur-sayuran Brassica selama 5 minit akan membawa kepada kerugian sebanyak 20 - 30% dan 10 minit pula kerugian sebanyak 40 - 50%.

Kesan kaedah memasak lain juga disiasat:
mengukus untuk 0-20 min, memasak gelombang mikro untuk 0-3 minit dan menumis untuk 0-5 min. Ketiga-tiga kaedah ini tidak menyebabkan kerugian ketara jumlah kandungan analyte glucosinolate dengan tempoh memasak tersebut.


mengukus sayur brussels
gambar hiasan (sumber : Google)

Penyimpanan sayur-sayuran pada suhu ambien dan di dalam peti sejuk domestik menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan dengan kerugian hanya sejumlah kecil glucosinolate pada tahap lebih dari 7 hari.

Walau bagaimanapun, penyelidik mendapati bahawa penyimpanan sayur-sayuran segar pada suhu yang lebih rendah seperti -85°C (lebih rendah daripada menyimpan di dalam peti sejuk pada 4°C ke 8°C ) boleh menyebabkan kerugian ketara Glukosinolat sehingga kehilangan 33% semasa pencairan kepada suhu bilik.

Para penyelidik mendapati bahawa cara penyediaan sayur-sayuran Brassica hanya menyebabkan pengurangan kecil glucosinolate kecuali apabila mereka dicincang halus, yang mana menunjukkan penurunan ketara tahap glucosinolate dengan kerugian sehingga 75% dalam masa 6 jam selepas dicincang.

Profesor Thornalley berkata: "Jika anda ingin mendapat faedah maksimum daripada lima porsi sayur-sayuran untuk pemakanan seharian anda, jika anda memasak sayur-sayuran anda jangan direbus. Anda perlu mempertimbangkan penyediaan menggunakan kaedah mengukus, menumis atau penggunakan ketuhar microwave."

Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi
Professor Paul Thornalley, Warwick Medical School
University of Warwick
p.j.thornalley@warwick.ac.uk

dari meja penulis : alamak, saya pun tak tahu sehingga saya baca jurnal penyelidikan ini. Saya dapati juga Mimi lebih sukakan brokoli bila saya masak dengan mengukus selama 10 minit (sebab ada saya terbaca, cara ini terbaik untuk galakkan anak-anak makan brokoli) huhuhu must make mental note ye mommies

22 November 2011

Kali pertama...


I buat tutorial ni guna apples sebab I rasa apples ni paling mudah. Tapi kalau nak start dengan mana-mana buah-buahan yang lain yang sesuai untu 6 months by all means go ahead. Untuk cara nak pilih apple mana yang sesuai, please visit : http://foods4tots.blogspot.com/2011/10/epal-yang-mana-satu.html

Untuk mudahkan kerja, dapatkan pemotong apple ni. Ada jual di IKEA rasanya. Kalau tak ada tak apa, tak kisah.

I selalunya suka kupas kulit sebab momtastic.com kata kalau tak kupas, baby boleh sakit perut. Maknanya selagi baby berusia sebelum 8 bulan, silalah kupas kulit dahulu.
http://wholesomebabyfood.momtastic.com/peel-fruits-vegetables-for-baby-food.htm

Bila dah kupas kulit dan guna pemotong apple untuk potong, silalah potong kepada kiub-kiub sebelum dikukus.


Anda juga orang bertanya, kalau tak ada pengukus pakai apa?
Biasanya ada orang akan pakai pengukus ini

Tapi kalau tak ada macamana???


Saya pakai kuali "wok" chinese style sahaja. Janji ada penutup.


 Saya kukus apples tu dalam mangkuk tahan haba tinggi (contohnya microwave safe). Gunakan rak pengukus untuk alas sebelum meletakkan pinggan atau mangkuk.

Kukus dalam 12 ke 15 minit maksimum.

Air terhasil dari kukusan apple ni jangan buang. Boleh simpan, sebab bila nak puri nanti boleh pakai balik. Kalau banyak, simpan dalam botol anak dan boleh beri dia sebagai jus.


Gunakanlah blender yang berasingan untuk puri buah-buahan tersebut. Tak elok campur adukkan makanan dewasa dengan makanan bayi.



Puri untuk hari pertama haruslah sedikit cair, jadi untuk dapatkan tektur yang lebih halus, tapis.


Puri yang sudah dikisar boleh dikeraskan dalam freezer. Setelah keras bolehlah di transfer masuk dalam beg ziplock. Puri beku tahan selama 3 ke 6 bulan. Tapi untuk maintain freshness lebih baik pakai dalam masa 8 minggu.


Selamat mencuba!!


21 November 2011

Tips Berguna Penyediaan Makanan untuk BLW


Ok, jadi kami terus mengatakan bahawa BLW bermakna bayi anda boleh makan semua yang anda lakukan tetapi anda mungkin perlu mengubah suai makanan anda untuk membuat mereka lebih mesra BLW dan seterusnya memberi bayi anda peluang untuk benar-benar cuba. Berikut adalah tips saya:

  • Pastikan sayur-sayuran anda di potong cukup panjang:  Masa awal-awal mengamalkan BLW ni, si manja tidak boleh makan apa yang ada dalam genggaman mereka jadi makanan tu perlu cukup panjang supaya mereka tercacak keluar daripada genggaman mereka. Antara yang contoh-contoh terbaik adalah seperti kentang atau keledek manis dipotong wedges, brokoli florets yang berbatang panjang, lobak merah yang panjang, kacang hijau dan asparagus adalah lebih mudah untuk bayi anda pegang
  • Potong pada bentuk yang mudah dipegang juga: Epal selepas di buah kulit ari tengahnya yang keras boleh juga dipotong bulat-bulat seperti cincin. Strawberi boleh dibiarkan keseluruhan seperti yang boleh beri dan buah-buahan yang lebih kecil. Buah-buahan licin seperti pir lebih baik mempunyai beberapa kulit yang ditinggalkan. Ada juga yang menyarankan menggunakan pemotong perlbagai berbentuk yang mempunyai alur dan bergigi untuk jadikannya lebih mudah untuk memegang. Cara ini sesuai untuk dragon fruit, pisang dan betik. Kuih, biskut baby buatan sendiri atau roti bakar pun boleh potong bentuk cicin supaya mudah pegang. My favourite sudah semestinya kuih keria. 
  • Bagaimana pula dengan beras dan pasta? : Kalau bagi nasi memang sah-sah bersepah kan . Kadang-kadang lebih suka beri nasi dari beras Siam sebab lebih melekit dan senang saya nak kepal-kepal. Dah kepal pun masih lembut untuk baby makan. Pasta boleh menjadi terlalu sukar jadi saya bermula dengan fusilli (dia macam spring) dan bukannya penne atau spageti kerana agak licin nak pegang. Semakin besar si manja, dia akan memiliki kemahiran seperti mencubit, jadi senang sikit dia mengutip nasi dan pasta, bagaimanapun, ianya masih mengambil masa.
  • Oh keadaan kucar-kacir??? :Ya, BLW memang kucar-kacir dan tidak kemas! Tetapi anda boleh kurangkan keadaan ini dengan memilih makanan anda dengan berhati-hati. Mengelakkan hidangan yang bersos merupakan salah satu cara. Beri bayi anda peluang untuk mencuba straw - saya rasa bila masanya sesuai nanti saya mahu juga mengajar Mimi minum sup melalui straw - maybe beli straw besar untuk minum ice blended blog tu. Tapi tu nantilah hehehe

18 November 2011

Soto Ayam Junior dgn Nasi Impit dan Begedil Keledek Brokoli - Resipi 10 bulan ke atas



Saya agak kelam-kabut hari ini kerana kakak pada Mimi ada acara di Hari Anugerah. Jadi saya perlukan resipi yang sudah prep awal-awal bila balik tinggal masak sikit-sikit dan DONE!

Sebagai orang Johor saya memang gemarkan SOTO dan memandangkan Mimi dah lama tak makan ayam, saya berani buat hari ini. Begedil Keledek dan Brokoli kerana selalu ingat pesan Mama saya - mesti ada sayur.




Selamat mencuba!



Begedil Keledek & Brokoli
Bahan-bahannya :
1 cawan setengah keledek
1 sudu tepung gandum
1 sudu tepung jagung
4 kuntum besar brokoli
sedikit bawang holland dicincang
Sedikit minyak jagung atau minyak pure olive oil untuk menggoreng

Cara-cara membuat:

  1. Rebus atau kukus keledek sehingga empuk.
  2. Lenyekkan dan tambah 1 sudu tepung gandum dan 1 sudu tepung jagung
  3. Ambil florets sahaja dari 4 kuntum besar brokoli. 
  4. Guna gunting dapur supaya mudah.
  5. Taburkan di atas adunan
  6. Taburkan juga sedikit bawang holland yang sudah dicincang
  7. Gaul kesemua bahan
  8. Panaskan 1 sudu besar minyak ke dalam non stick pan.
  9. Basahkan tangan anda dan bentukkan begedil.
  10. Tangan yang basah memudahkan anda untuk handle dough yang agak lembik sedikit.
  11. Goreng seperti anda mengoreng french toast. 
  12. Biarkan sebelah masak betul2 sebelum di balikkan untuk elak begedil dari pecah
  13. Boleh di hidangkan dengan soto junior atau makan begitu sahaja


*Begedil keledek boleh dicampur jagung, carrot, sedikit daging cincang atau ayam rebus cincang untuk variety.
**Tambahkan sedikit tepung gandum jika masih lembik.



Nasi Impit
Bahan-bahannya:
1 cawan beras biasa
3 cawan air

Cara-cara membuat:

  1. Basuh beras dan masukkan air dan masak (dalam rice cooker pun boleh tp saya masak atas dapur sahaja)
  2. Setelah nasi masak masa panas2 tu tekan2 sikit senduk kayu sehingga nasi lembut. 
  3. Masukkan nasi tadi ke dalam mangkuk,dan tekan-tekankan nasi supaya mampat dengan belakang sudu 
  4. Setelah seduh sejukkan dlm peti sejuk 2-3 jam sebelum dipotong dan dihidangkan. 
*pakai sahaja nasi impint segera jika kesuntukan masa :)



Kuah Soto Ayam Junior
Bahan-bahannya:
1 cawan setengah daging ayam
1/2 biji bawang merah besar
3 biji bawang putih
sedikit jintan
sedikit ketumbar
3 biji kunyit hidup kecil atau 1 sudu serbuk kunyit
1 inci halia
1 batang serai
2 inci lengkuas
2 sudu minyak jagung atau pure olive oil
1 litre air
Sedikit hirisan daun bawang

Cara-cara membuatnya:
Kesemua bahan2 kecuali serai dan lengkuas di tumbuk lumat.
Serai dan lengkuas di titik
Daging ayam basuh dengan sedikit tepung jagung untuk buang bau hanyir. Bilas bersih.
Perap dengan bahan tumbuk selama sejam

Panaskan minyak dalam periuk dan tumis ayam.
Masukkans setengah litre air.
Tutup periuk dan biarkan ayam empuk.
Keluarkan ayam dan carik-carik



Cara menghidang Soto Ayam Junior dgn Nasi Impit dan Begedil Keledek Brokoli ini :

  1. Nasi impit, kemudian lentak kuah. 
  2. Letakkan ayam yang sudah dicarik dan tabur sedikit daun bawang jika mahu.
  3. Sedap di makan dengan begedil keledek

Mari kita lihat apa kata QC saya Cik Mimi tentang "production" kami hari ini hehehe:

Makanan Pepejal untuk Bayi Selsema



Memberi makanan pepejal kepada bayi yang menghidapi selesema boleh menjadi sukar - seringkali, bayi akan menolak makanan mereka sama sekali dan hilang selera makan kadang-kadang sebaik sahaja tanda pertama bahawa dia akan dijangkiti selesema. Keutamaan anda pada masa ini adalah untuk memastikan bahawa si manja anda mempunyai cukup cecair untuk mencegah dehidrasi. Tetapi ada cara yang lebih baik, di mana anda boleh dapatkan beberapa vitamin dan mineral tambahan kepada dia juga, yang akan meningkatkan sistem imun dan mempercepatkan pemulihan jauh lebih cepat.

Sila ambil perhatian: Maklumat yang diberikan di sini tidak, dalam apa-apa cara, menggantikan nasihat perubatan profesional. Anda perlu sentiasa berjumpa doktor jika anak anda tidak sihat dan sebelum anda memperkenalkan mana-mana makanan baru.

Kuasa di dalam sebuah sup ayam

Sup ayam yang baik (atau stok ayam) mengandungi banyak mineral dan vitamin. Nutrien ini adalah dalam bentuk yang diserap dengan mudah oleh badan bayi anda.

Di samping itu, sup ayam mengandungi gelatin - campuran yang sangat berkhasiat protein yang sangat mudah untuk bayi anda cerna. Gelatin datang dari kolagen, yang dijumpai dalam kulit, tulang, tisu dan rawan binatang. Ia sebenarnya boleh membantu penghadaman dengan menarik cecair pencernaan makanan di dalam usus.

Menurut artikel menarik yang diterbitkan oleh Yayasan Weston Price dan ditulis oleh Pakar Pemakanan Klinikal Berkelayakkan Kaayla T. Daniel, PhD, penyelidikan yang dijalankan dalam tahun 1930-an dan 40-an memperlihatkan bahawa bayi menghadamkan susu mereka jauh lebih mudah apabila ditambah gelatin!
(http://www.westonaprice.org/food-features/why-broth-is-beautiful)

Bagaimana untuk menyediakan sup ayam yang berkhasiat

Membuat sup ayam untuk bayi anda adalah sangat mudah - tetapi memang ia mengambil masa yang panjang untuk memasaknya! Jangan cuba untuk terburu-buru ketika melakukan ini kerana masa memasak yang lebih lama adalah perlu untuk mengeluarkan semua gelatin dari tulang, supaya bayi anda mendapat manfaat maksimum sebanyak yang mungkin dari sup anda.

Letakkan kepingan ayam (termasuk kulit, tulang dan semua kecuali organ dalaman), atau rangka ayam secara keseluruhan, ke dalam periuk yang besar.

Masukkan air ke dalam periuk sehingga menutupi ayam dan tambah pilihan sayur-sayuran yang dikupas dan dicincang secara kasar. Kami mengesyorkan lobak merah , bawang holland, sayur leeks, turnips, saderi dan beberapa ulas bawang putih dikupas.

Anda boleh menambah satu sudu kecil jus limau nipis ke dalam periuk juga - ini membantu mengekstrak kalsium dari tulang dan membuat super sup ??berkhasiat untuk bayi anda!

Biarkan kandungan periuk hingga mendidih, kemudian kurangkan haba untuk direneh.

Apabila campuran masak, anda akan melihat lemak dan "buih" naik ke permukaan. Skim lapisan luar ini dengan sudu dari semasa ke semasa.

Apabila ayam g dagingnya senang terlerai dari tulang, sup itu boleh dianggap sebagai "siap" - walau bagaimanapun, kami cadangkan biarkan campuran menggelegak  sekurang-kurangnya 8 jam.
Kira-kira 20 minit sebelum akhir masa memasak, segenggam parsli segar.

Tapis kuahnya teliti dan membuang sayur-sayuran dari - sup rebusan ayam ini mempunyai sedikit nilai berkhasiat pada masa ini, jadi anda tidak seharusnya menggunakan mereka untuk menyediakan sebarang hidangan untuk bayi anda.
Jika stok  itu akan disimpan untuk kegunaan di masa hadapan, anda mungkin ingin reneh lebih lama, yaitu untuk beberapa jam lagi. Ini akan mengurangkan, menjadikan sup stocklebih pekat dan mudah untuk menyimpannya.

Bagaimana cara menghidang sup ayam?
Anda boleh, sudah tentu, memberi makan bayi anda sup ini menggunakan sudu teh. Tetapi jika si manja anda berasa terutamanya tidak selesa, dia boleh tidak mahu sudu sama sekali. Dan ini adalah di mana sup boleh dijadikan makanan yang bermanafaat untuk bayi yang menghidapi selesema, kerana anda boleh memberikan kepadanya terus dari cawan atau botol, yang benar-benar harus membantu menghiburnya

17 November 2011

Prince dan Princess Brokoli Carrot French Toast


Saya selalu percaya, setiap hidangan mesti ada karbohidrat, protein, vitamin dan minerals. Jadi penyediaan
French Toast pada waktu pagi senantiasa ada sedikit kelainan untuk anak-anak saya.

Cara penyembunyian sebegini sebenarnya galakkan mereka untuk makan sayur. Apatah lagi sayur hijau dan oren bila di tambah ke French Toast menjadikan ia "an array of wonderful colors" yang menarik.

Breakfast does not need be boring :)

Apa yang anda perlukan?
1 biji telur
2 keping roti
Cookie Cutter
Sedikit brokoli florets
Sedikit lobak merah disagat
Pure Olive Oil untuk menggoreng


Cara-cara membuat


Potong roti mengikut bentuk cookie cutter.
Sebaiknya gunakan cookie cutter yang menarik


Letakkan roti yang telah diterap mengikut bentuk cookie cutter ke dalam mangkuk.
Dalam satu mangkuk berlainan pecahkan sebiji telur dan kacau
Taburkan brokoli florets dan carrot yang di sagat.


Secara perlahan, tuangkan telur ke atas roti yang telah ditelah sayur-sayuran tersebut.
Setelah roti terendam sepenuhnya, angkat perlahan menggunakan garfu dan goreng dalam minyak yang sedikit sehingga garing.
Berhati-hati bila anda balikkan supaya sayur tidak bertaburan.


Yang sebelah itu Syasya yang letak jadi terikut telur banyak. Saya katakan itu Princess Brokoli Carrot French Toast dan sebelahnya adalah Prince Brokoli Carrot French Toast.

Have Fun dan selamat mencuba!

16 November 2011

White Out Now - Katakan Tidak Pada Bijiran Beras Bayi

Suami saya membuat satu komen pagi tadi tentang facts of our lifes sekarang ini. Dia menceritakan tentang bagaimana Menteri Kesihatan kita membentangkan tentang masalah obesiti di kalangan masyarakat kita sekarang ini (my husband and me included huhuhu) Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata seramai 16.2 juta atau 60 peratus rakyat di negara ini dikesan mengalami masalah kegemukan seawal usia kanak-kanak.

"Tapi...did you notice, even Dato Seri pun ada put on weight sikit hehehe"

Saya senyum - meaning saya faham maksud dia. Pemikiran kita masih banyak yang perlu diubah dan tidak cukup dengan hanya "ubah tabiat pemakanan" sahaja.

The same with "Nasi Lemak tidak dibenarkan di jual di sekolah" kempen dan sebagainya. I rasa akar umbi dia pemakanan kita dari kecil lagi.

Ketika ini saya sedang mengikuti Dr. Alan Green dan membaca bukunya Feeding Baby Green.

Saya tertarik sungguh dengan kempen WhiteOut nya yang menyatakan :

Tidak hairanlah bahawa anak-anak terpaut dengan makanan ringan. Bagi 50 tahun yang lalu, majoriti bayi di Amerika Syarikat telah diberikan bijirin beras putih untuk makanan pepejal pertama mereka. Dari segi nutrisi, ia sama seperti tepung putih halus super.


Buku doktor ni is an eye opener. Juga jawapan kepada mengapa saya rasa anak-anak saya tak perlu makan processed rice cereal dan seterusnya processed food.

"Selepas mengkaji isu ini untuk hampir sedekad, saya telah menjadi yakin bahawa bijirin beras putih untuk bayi yang diproses merupakan akar umbi wabak obesiti di kalangan kanak-kanak," Dr. Greene memberitahu ABC News. "Jika kita mahu menghidupkan perubahan, perkara yang pertama untuk perubahan ini adalah suapan pertama bayi."

Menurutnya lagi bijirin bayi biasanya diperbuat daripada beras putih yang diproses dan telah dilucutkan semua nutrien dan vitamin. Selepas ditelan, bijirin hampir serta-merta bertukar kepada gula.

"Memberi bayi anda satu sudu penuh bijirin beras putih seperti memberikan satu sudu gula," Green berkata.

Kenyataan ini dikuatkan lagi dengan kenyataan Dr David Ludwig, director of the Optimal Weight for Life program di Children's Hospital Boston. "Beras putih dan beras putih dalam bentuk tepung bertukar menjadi gula di dalam badan hampir serta-merta dan menyebabkan peningkatan gula darah dan paras insulin secara pantas."

Ada juga pakar kesihatan holistik menyatakan sistem pencernaan bayi adalah sangat sensitif dan beras dan bijirin yang lain adalah sebahagian daripada makanan yang paling sukar untuk dihadam.

"Sains Nutrisi dan Pemakanan adalah lebih canggih daripada kembali pada hari," kata Jona Eastman. "Fikiran pada masa lalu berpendapat bayi memerlukan jumlah kalori yang besar dan mereka perlu dalam bentuk yang mudah dihadam."
Tetapi masalahnya, tidak semua bijirin mudah dihadam.
Tubuh memerlukan enzim yang dipanggil amilase, yang mana manusia tidak akan memulakan pengeluaran sehingga kira-kira berusia 2 tahun. Enzim ini diperlukan untuk memecahkan biji-bijian dan lain-lain karbohidrat kompleks.

Sejak bayi tidak menghasilkan enzim ini, ia sukar bagi mereka untuk mencerna biji-bijian, dan mereka boleh menjadi sembelit akibatnya (masih ingatkah BRAT diet?).

Eastman mengesyorkan - bayi bermula dengan mudah dan mudah dihadam jika disajikan buah-buahan dan sayur-sayuran dan kita tidak memberi bijian dari selepas setahun setengah hingga dua tahun.
"Pada asasnya, gula ringkas dan karbohidrat dan nutrien dalam buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lebih mudah bagi bayi untuk menyerap dan memecahkan" katanya.

Beliau juga mengesyorkan menunggu sehingga enam bulan, berbanding empat bulan, mula makan makanan bayi pepejal, hanya kerana sistem penghadaman bayi belum matang pada empat bulan untuk mengendalikan pepejal.

Pengalaman saya sendiri semasa mengalami GDM (diabetes ketika mengandung) juga mengajar tentang peningkatan gula darah dan paras insulin secara pantas di dalam badan. Sebenarnya gula banyak bentuk dan karbohidrat bila dicerna akan menjadi gula di dalam badan. Semakin tinggi nilai Glycemix sesuatu karbohidrat semakin pantas peningkatan gula darah yang memerlukan paras insulin yang tinggi. Kita disarankan supaya maintain paras gula yang normal SETIAP MASA di dalam badan kita supaya badan tidak memaksa pankreas berkerja "secara berat dan terpaksa". Kerosakan pankreas inilah yang akan menyebabkan kencing manis di masa akan datang.

Berapa banyak GI dalam bijiran beras bayi segera?

  • Farex baby rice, 7 g cereal with 80 g water =  GI 91
  • Basmati, white rice, organic, boiled 10 min (150g) =   GI 57 
  • Jasmine Fragrant rice, white (2005) (SunRice brand, Product of Australia) (150g) =   GI  89 
  • Oats, rolled, uncooked (Lowan's Whole Foods, Box Hill, Australia)(30g) =   GI 59
  • Porridge, made from rolled oats (250g) =   GI  55 
  • Apple baby food(120g) =   GI  46 
  • Potatoes boiled(150g) =   GI 49
  • Sweet potatoes boiled(150g) =   GI 46 

Sumber : http://www.glycemicindex.com/
http://www.livestrong.com/article/295025-the-glycemic-index-for-sweet-potatoes/

Jika di lihat di atas, ternyata adalah lebih baik kita memberi puri sahaja dahulu (tanpa campur beras)
Oh ya..satu lagi tentang nilai Glycemix ni, semakin tinggi nilainya, semakin cepat kita lapar.

SO, adalah satu "dogeng cinderella" ye puan-puan bila orang tegur kita bagi puree keledek sahaja dan baby cepat lapar. Sebenarnya bagi "tepung beras yang telah diproses" dalam kotak dan dilabel "bijiran untuk bayi" tu sahaja yang akan buat baby kita lebih cepat lapar ;)

Biarpun begitu, saya masih memberi Mimi bubur nasi putih (bukan yang dari KOTAK atau TIN, fresh) cuma tidak selalu. Yang "ruji" biasanya puri labu, keledek atau kentang

14 November 2011

Mengapa anak TAK PERLU di ajar makan kek - 146 Alasan Mengapa Gula Merosakkan Kesihatan Anda


Oleh Nancy Appleton, Ph.D.
www.nancyappleton.com
Penulis LICK THE SUGAR HABIT and LICK THE SUGAR HABIT SUGAR COUNTER.

  1. Gula boleh merencat sistem imun.
  2. Gula boleh menggangguan hubungan mineral di dalam badan.
  3. Gula boleh menyebabkan hiperaktif, kebimbangan, kesukaran menumpukan perhatian, dan sifat mudah tersinggung di kalangan kanak-kanak.
  4. Gula boleh menghasilkan peningkatan yang ketara dalam trigliserida. Trigliserida adalah salah satu partikel yang mengangkut lemak di sekitar tubuh. Lemak sebenarnya terbagi atas Low Density Lipoprotein (LDL), High Density Lipoprotein, dan trigliserida itu sendiri. Trigliserida akan sangat berpengaruh pada perkembangan penyakit jantung.
  5. Gula menyumbang kepada pengurangan dalam pertahanan terhadap jangkitan bakteria (penyakit berjangkit).
  6. Gula menyebabkan kehilangan keanjalan tisu dan fungsi tisu, lebih banyak gula yang anda makan lebih banyak keanjalan dan fungsi tisu yang anda hilang.
  7. Gula mengurangkan lipoprotein berkepadatan tinggi.
  8. Gula membawa kepada kekurangan kromium.
  9. Gula membawa kepada kanser ovari.
  10. Gula boleh meningkatkan tahap glukosa berpuasa (fasting sugar).
  11. Gula menyebabkan kekurangan zat tembaga.
  12. Gula mengganggu penyerapan kalsium dan magnesium.
  13. Gula boleh melemahkan penglihatan.
  14. Gula meningkatkan tahap sebuah neurotransmitter: dopamine, serotonin dan norepinephrine.
  15. Gula boleh menyebabkan hipoglisemia.   
  16. Gula boleh menghasilkan saluran pencernaan berasid. 
  17. Gula boleh menyebabkan kenaikan pesat paras adrenalin di kalangan kanak-kanak.
  18. Gula malabsorption kerap di kalangan pesakit dengan penyakit functional bowel disease (Sindrom Malabsorption adalah merujuk kepada salah satu masalah kesihatan yang berkaitan dengan ketidak-mampuan serta kurangnya daya penyerapan usus kecil untuk menyerap bahan-bahan nutrisi dari makanan yang dimaka)
  19. Gula boleh menyebabkan penuaan sebelum masanya.
  20. Gula boleh membawa kepada ketagihan arak.
  21. Gula boleh menyebabkan kerosakan gigi.
  22. Gula menyumbang kepada obesiti
  23. Pengambilan gula yang tinggi meningkatkan risiko penyakit Crohn dan kolitis ulser .
  24. Gula boleh menyebabkan perubahan yang kerap ditemui dalam orang dengan ulser perut atau duodenum .
  25. Gula boleh menyebabkan artritis.
  26. Gula boleh menyebabkan asma.
  27. Gula banyak membantu pertumbuhan tidak terkawal Candida albicans (jangkitan yis).
  28. Gula boleh menyebabkan batu karang.
  29. Gula boleh menyebabkan penyakit jantung.
  30. Gula boleh menyebabkan apendiks.
  31. Gula boleh menyebabkan multiple sclerosis.
  32. Gula boleh menyebabkan buasir.
  33. Gula boleh menyebabkan vena varikos.
  34. Gula boleh menaikkan tindak balas glukosa dan insulin dalam pengguna kontraseptif oral. 
  35. Gula boleh menyebabkan penyakit periodontal.
  36. Gula boleh menyumbang kepada osteoporosis.
  37. Gula menyumbang kepada keasidan air liur.
  38. Gula boleh menyebabkan penurunan dalam sensitiviti insulin.
  39. Gula boleh mengurangkan jumlah Vitamin E (alfa-tokoferol   dalam darah.
  40. Gula boleh mengurangkan hormon pertumbuhan.
  41. Gula boleh meningkatkan kolesterol.
  42. Gula boleh meningkatkan tekanan darah sistolik.
  43. Gula boleh menyebabkan mengantuk dan kurang aktiviti di kalangan kanak-kanak.
  44. Pengambilan gula yang tinggi meningkatkan produk akhir glycation" yang merupakan molekul dari gula dan protein yang akan menyerang kolagen dan elastin (cepat tua)
  45. Gula boleh mengganggu penyerapan protein.
  46. Gula menyebabkan alergi makanan.
  47. Gula boleh menyumbang kepada kencing manis.
  48. Gula boleh menyebabkan toxemia semasa mengandung.
  49. Gula boleh menyumbang kepada ekzema di kalangan kanak-kanak.
  50. Gula boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular.
  51. Gula boleh menjejaskan struktur DNA
  52. Gula boleh mengubah struktur protein.
  53. Gula boleh membuat umur kulit kita tua sebelum waktunya dengan mengubah struktur kolagen.
  54. Gula boleh menyebabkan katarak.
  55. Gula boleh menyebabkan emfisema.
  56. Gula boleh menyebabkan aterosklerosis.
  57. Gula boleh menaikkan lipoprotein kepadatan rendah (LDL).
  58. Pengambilan gula yang tinggi boleh menjejaskan homeostasis fisiologi sistem dalam badan.
  59. Gula merendahkan kebolehan enzim berfungsi dengan baik.
  60. Pengambilan gula adalah lebih tinggi pada orang yang mempunyai penyakit Parkinsons .
  61. Gula boleh mengubah secara kekal cara protein bertindak di dalam badan.
  62. Gula boleh meningkatkan saiz hati dengan membuat sel-sel hati membahagikan.
  63. Gula boleh meningkatkan jumlah lemak hati.
  64. Gula boleh meningkatkan saiz buah pinggang dan menghasilkan perubahan patologi di dalam buah pinggang.
  65. Gula boleh merosakkan pankreas.
  66. Gula boleh meningkatkan retensi cecair badan.
  67. Gula adalah musuh # 1 pergerakan usus.
  68. Gula boleh menyebabkan myopia (rabun dekat).
  69. Gula boleh menjejaskan lapisan kapilari.
  70. Gula boleh membuat tendon lebih rapuh.
  71. Gula boleh menyebabkan sakit kepala, termasuk migrain.
  72. Gula memainkan peranan dalam kanser pankreas di kalangan wanita.
  73. Gula boleh menjejaskan gred kanak-kanak sekolah dan menyebabkan gangguan pembelajaran.
  74. Gula boleh menyebabkan peningkatan dalam gelombang otak delta, alfa, dan theta.
  75. Gula boleh menyebabkan kemurungan.
  76. Gula meningkatkan risiko kanser perut.
  77. Gula boleh menyebabkan pencernaan yg terganggu (senak).
  78. Gula boleh meningkatkan risiko anda untuk mendapat gout.
  79. Gula boleh meningkatkan paras glukosa dalam ujian toleransi glukosa oral sepanjang pemakanan karbohidrat kompleks.
  80. Gula boleh meningkatkan tindak balas insulin dalam manusia yang mengambil diet tinggi gula berbanding dengan diet gula yang rendah .  
  81. Diet tinggi gula bertapis mengurangkan kapasiti pembelajaran.
  82. Gula boleh menyebabkan berfungsi dengan kurang berkesan dua darah protein, albumin, dan lipoprotein, yang boleh mengurangkan keupayaan badan untuk mengendalikan lemak dan kolesterol.
  83. Gula boleh menyumbang kepada penyakit Alzheimers.
  84. Gula boleh menyebabkan kerekatan platelet.
  85. Gula boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon, sesetengah hormon menjadi begitu aktif dan lain-lain menjadi terlalu aktif .
  86. Gula boleh membawa kepada pembentukan batu karang.
  87. Gula boleh membawa kepada hipotalamus untuk menjadi sangat sensitif kepada pelbagai rangsangan yang besar.
  88. Gula boleh menyebabkan pening.
  89. Diet yang tinggi kandungan gula boleh menyebabkan radikal bebas dan tekanan oksidatif.
  90. Diet sukrosa tinggi mereka dengan penyakit vaskular periferal dengan ketara meningkatkan rekatan platelet.
  91. Pemakanan gula yang tinggi boleh membawa kepada kanser saluran biliary.
  92. Gula suapan kanser.
  93. Penggunaan gula yang tinggi pada ibu mengandung adalah dikaitkan dengan risiko dua kali ganda meningkat untuk melahirkan bayi yang kecil dari kehamilan umur (SGA).
  94. Penggunaan gula yang tinggi boleh membawa kepada penurunan ketara dalam tempoh gestation di kalangan remaja.
  95. Gula melambatkan masa perjalanan makanan melalui saluran gastrousus.
  96. Gula meningkatkan kepekatan asid hempedu dalam najis dan enzim bakteria di dalam kolon. Ini boleh mengubah suai hempedu untuk menghasilkan sebatian yang menyebabkan kanser dan kanser kolon.
  97. Gula meningkatkan estradiol (bentuk yang paling mujarab yang wujud secara semula jadi estrogen) pada lelaki .
  98. Gula menggabungkan dan memusnahkan phosphatase, enzim, yang menjadikan proses pencernaan lebih sukar.
  99. Gula boleh menjadi faktor risiko kanser pundi hempedu.
  100. Gula adalah bahan ketagihan.
  101. Gula boleh memabukkan, sama dengan alkohol.
  102. Gula boleh memburukkan lagi PMS.
  103. Gula yang diberikan kepada bayi pra-matang boleh memberi kesan kepada jumlah karbon dioksida yang dihasilkan .
  104. Pengurangan dalam pengambilan gula boleh meningkatkan kestabilan emosi.     
  105. Badan menukar gula kepada 2 hingga 5 kali lebih banyak lemak dalam aliran darah daripada kanji.
  106.  Penyerapan pantas gula menggalakkan pengambilan makanan yang berlebihan dalam mereka yang obes.
  107.  Gula boleh memburukkan lagi gejala kanak-kanak dengan gangguan perhatian defisit hiperaktif (ADHD).
  108.  Gula menjejaskan komposisi elektrolit air kencing.
  109.  Gula boleh melambatkan keupayaan kelenjar adrenal untuk berfungsi.
  110.  Gula mempunyai potensi yang mendorong proses metabolik yang tidak normal pada individu sihat yang normal dan untuk menggalakkan penyakit degeneratif kronik.
  111.  I.Vs (intravena) air gula boleh memotong oksigen ke otak.
  112.  Pengambilan sukrosa tinggi boleh menjadi faktor penting dalam risiko kanser paru-paru.
  113.  Gula meningkatkan risiko polio.
  114.  Pengambilan gula yang tinggi boleh menyebabkan serangan epilepsi.
  115.  Gula menyebabkan tekanan darah tinggi pada orang yang obes .
  116.  Dalam Unit Rawatan Rapi, menghadkan gula, menyelamatkan nyawa.
  117.  Gula boleh mendorong sel mati.
  118.  Gula boleh meningkatkan jumlah makanan yang anda makan.
  119. Di kem-kem pemulihan juvana, apabila kanak-kanak mengamalkan pemakanan gula yang rendah, terdapat penurunan 44% dalam tingkah laku antisosial.
  120. Gula boleh menyebabkan kanser prostat.
  121. Gula menyebabkan bayi yang baru lahir mengalami dehidrasi.
  122. Gula meningkatkan estradiol di kalangan lelaki muda.
  123. Gula boleh menyebabkan bayi dengan berat lahir yang rendah .
  124. Penggunaan yang lebih besar gula halus dikaitkan dengan hasil yang lebih buruk bagi pengidap skizofrenia
  125. Gula boleh meningkatkan tahap homocysteine ​​dalam aliran darah.  
  126. Barangan makanan yang manis, meningkatkan risiko kanser payudara.  
  127. Gula adalah faktor risiko kanser usus kecil.  
  128. Gula boleh menyebabkan kanser berhubung dgn pangkal tekak.
  129. Gula mendorong garam dan pengekalan air (water retention).
  130. Gula boleh menyumbang kepada kehilangan ingatan yang sederhana .
  131. Kenaikan gula dalam diet kanak-kanak berumur 10 tahun, terdapat penurunan linear dalam pengambilan banyak nutrien penting.
  132. Gula boleh meningkatkan jumlah makanan yang digunakan.
  133. Mendedahkan bayi yang baru lahir kepada hasil gula akan kian meningkatkan kecenderungan untuk mengambil sukrosa berbanding dengan air pada antara 6 bulan dan 2 tahun.
  134. Gula menyebabkan sembelit.
  135. Gula menyebabkan urat varicous.
  136. Gula boleh menyebabkan kerosakan otak dalam wanita prediabetic dan kencing manis.
  137. Gula boleh meningkatkan risiko kanser perut.
  138. Gula boleh menyebabkan sindrom metabolik.
  139. Pemakanan gula oleh wanita hamil meningkat kecacatan tiub neural dalam embrio.
  140. Gula boleh menjadi faktor dalam asma.
  141. Semakin tinggi penggunaan gula lebih banyak peluang mendapat sindrom usus .
  142. Gula boleh menjejaskan sistem ganjaran pusat.
  143. Gula boleh menyebabkan kanser rektum.
  144. Gula boleh menyebabkan endometrium   kanser.
  145. Gula boleh menyebabkan renal (buah pinggang) sel karsinoma.
  146. Gula boleh menyebabkan tumor hati.


1. Sanchez, A., et al. "Role of Sugars in Human Neutrophilic Phagocytosis,"  American Journal of Clinical Nutrition. Nov 1973;261:1180-1184.
    Bernstein, J., et al. "Depression of Lymphocyte Transformation Following Oral Glucose Ingestion." American Journal of Clinical Nutrition.1997;30:613.
2. Couzy, F., et al."Nutritional Implications of the Interaction Minerals," Progressive Food and Nutrition Science 17;1933:65-87.
3. Goldman, J., et al.  "Behavioral Effects of Sucrose on Preschool Children." Journal of Abnormal Child Psychology.1986;14(4):565-577.
4. Scanto, S. and Yudkin, J. "The Effect of Dietary Sucrose on Blood Lipids, Serum Insulin, Platelet Adhesiveness and Body Weight in Human Volunteers,"  Postgraduate Medicine Journal. 1969;45:602-607.
5.  Ringsdorf, W., Cheraskin, E. and Ramsay R. "Sucrose,Neutrophilic Phagocytosis and Resistance to Disease," Dental Survey. 1976;52(12):46-48.
6.  Cerami, A., Vlassara, H., and Brownlee, M."Glucose and Aging." Scientific American. May 1987:90.
     Lee, A. T. and Cerami, A. "The Role of Glycation in Aging." Annals of the New York Academy of Science. 663:63-67.
7.  Albrink, M. and Ullrich I. H. "Interaction of Dietary Sucrose and Fiber on Serum Lipids in Healthy Young Men Fed High Carbohydrate Diets." American Journal of Clinical  Nutrition. 1986;43:419-428.
    Pamplona, R., et al. “Mechanisms of Glycation in Atherogenesis.” Medical Hypotheses. Mar 1993;40(3):174-81.
8.  Kozlovsky, A., et al.  "Effects of Diets High in Simple Sugars on Urinary Chromium Losses."  Metabolism. June 1986;35:515-518.
9.  Takahashi, E., Tohoku University School of Medicine, Wholistic Health Digest. October 1982:41.
10. Kelsay, J., et al. "Diets High in Glucose or Sucrose and Young Women."  American Journal of Clinical Nutrition. 1974;27:926-936.
      Thomas, B. J., et al. “Relation of Habitual Diet to Fasting Plasma Insulin Concentration and the Insulin Response to Oral Glucose,” Human Nutrition Clinical Nutrition. 1983; 36C(1):49_51.
11. Fields, M.., et al. "Effect of Copper Deficiency on Metabolism and Mortality in Rats Fed Sucrose or Starch Diets," Journal of Clinical Nutrition. 1983;113:1335-1345.
12. Lemann, J. "Evidence that Glucose Ingestion Inhibits Net Renal Tubular Reabsorption of Calcium and Magnesium." Journal Of Clinical Nutrition. 1976 ;70:236-245.
13. Acta Ophthalmologica Scandinavica. Mar 2002;48;25.
      Taub, H. Ed. "Sugar Weakens Eyesight," VM NEWSLETTER;May 1986:6
14. "Sugar, White Flour Withdrawal Produces Chemical Response." The Addiction Letter .Jul 1992:4.
15. Dufty, William. Sugar Blues. (New York:Warner Books, 1975).
16. Ibid.
17. Jones, T. W., et al. “Enhanced Adrenomedullary Response and Increased Susceptibility to Neuroglygopenia: Mechanisms Underlying the Adverse Effect of Sugar Ingestion in Children.” Journal of Pediatrics. Feb 1995;126:171-7.
18. Ibid.
19. Lee, A. T.and Cerami A. "The Role of Glycation in Aging." Annals of the New York Academy of Science.1992;663:63-70.
20. Abrahamson, E. and Peget, A.. Body, Mind and Sugar. (New York:Avon,1977.}
21. Glinsmann, W., Irausquin, H., and Youngmee, K. “Evaluation of Health Aspects of Sugar Contained in Carbohydrate Sweeteners. F. D. A. Report of Sugars Task Force.” 1986:39.
    Makinen K.K.,et al. “A Descriptive Report of the Effects of a 16_month Xylitol Chewing_Gum Programme Subsequent to a 40_Month Sucrose Gum Programme.” Caries Research. 1998; 32(2)107-12.
   Riva Touger-Decker and Cor van Loveren, “Sugars and Dental Caries.”

Am. J. Clin.Nut. Oct 2003; 78:881-892.
22. Keen, H., et al. "Nutrient Intake, Adiposity, and Diabetes." British Medical Journal. 1989; 1: 655-658.
23. Tragnone, A. et al. “Dietary Habits as Risk Factors for Inflammatory Bowel Disease.”  Eur J Gastroenterol Hepatol. Jan 1995;7(1):47-51.
24. Yudkin, J. Sweet and Dangerous.. (New York;Bantam Books:1974), 129.
25. Darlington, L., Ramsey, N. W. and Mansfield, J. R. "Placebo_Controlled, Blind Study of Dietary Manipulation Therapy in Rheumatoid Arthritis," Lancet.  Feb 1986;8475(1):236-238.
26. Powers, L. "Sensitivity: You React to What You Eat." Los Angeles Times. Feb. 12, 1985.
Cheng, J., et al.  “Preliminary Clinical Study on the Correlation Between Allergic Rhinitis and Food Factors.” Lin Chuang Er Bi Yan Hou Ke Za Zhi Aug 2002;16(8):393-396.
27. Crook, W. J.  The Yeast Connection. (TN:Professional Books, 1984)..
28. Heaton, K. "The Sweet Road to Gallstones." British Medical Journal. Apr 14, 1984; 288:1103-1104.
    Misciagna, G., et al. American Journal of Clinical Nutrition. 1999;69:120-126.
29. Yudkin, J. "Sugar Consumption and Myocardial Infarction." Lancet..Feb 6, 1971;1(7693):296-297.
Reiser, S. "Effects of Dietary Sugars on Metabolic Risk Factors Associated with Heart Disease." Nutritional Health. 1985;203-216.
30. Cleave, T. The Saccharine Disease. (New Canaan, CT: Keats Publishing, 1974).
31. Erlander, S. "The Cause and Cure of Multiple Sclerosis, The Disease to End Disease. Mar 3, 1979;1(3):59-63.
32. Cleave, T. The Saccharine Disease. (New Canaan, CT: Keats Publishing, 1974.)
33. Cleave, T. and Campbell, G. Diabetes, Coronary Thrombosis and the Saccharine Disease: (Bristol, England, John Wrightand Sons, 1960).
34. Behall, K. "Influence of Estrogen Content of Oral Contraceptives and Consumption of Sucrose on Blood Parameters." Disease Abstracts International. 1982;431-437.        
35. Glinsmann, W., Irausquin, H., and K. Youngmee. Evaluation of Health Aspects of Sugar Contained in Carbohydrate Sweeteners. F. D. A. Report of Sugars Task Force.1986;39:36_38.
36. Tj√§derhane, L. and Larmas, M. “A High Sucrose Diet Decreases the Mechanical Strength of Bones in Growing Rats.” Journal of Nutrition. 1998:128:1807-1810.
37. Appleton, N. New York: Healthy Bones. Avery Penguin Putnam:1989.
38. Beck_Nielsen H., Pedersen O., and Schwartz S. “Effects of Diet on the Cellular Insulin Binding and the Insulin Sensitivity in Young Healthy Subjects." Diabetes. 1978;15:289-296 .
39. Mohanty P.  et al. “Glucose Challenge Stimulates Reactive Oxygen Species (ROS) Generation by Leucocytes.”Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. Aug 2000; 85(8):2970-2973.
40. Gardner, L. and Reiser, S. "Effects of Dietary Carbohydrate on Fasting Levels of Human Growth Hormone and Cortisol."  Proceedings of the Society for Experimental Biology and Medicine. 1982;169:36-40.
41. Reiser, S. "Effects of Dietary Sugars on Metabolic Risk Factors Associated with Heart Disease." Nutritional Health. 1985;203:216.
42. Preuss, H. G. “Sugar-Induced Blood Pressure Elevations Over the Lifespan of Three Substrains of Wistar Rats.” J Am Coll of Nutrition, 1998;17(1) 36-37.
43. Behar, D., et al. “Sugar Challenge Testing with Children Considered Behaviorally Sugar Reactive." Nutritional Behavior. 1984;1:277-288.
44. Furth, A. and Harding, J. "Why Sugar Is Bad For You." New Scientist.”Sep 23, 1989;44.
45. Lee AT, Cerami A. “Role of Glycation in Aging.” Ann N Y Acad Sci. Nov 21,1992 ;663:63-70.
46. Appleton, N. New York:Lick the Sugar Habit.  (New York:Avery Penguin Putnam:1988).
47. "Sucrose Induces Diabetes in Cat." Federal Protocol. 1974;6(97).
48. Cleave, T.:The Saccharine Disease: (New Canaan Ct: Keats Publishing, Inc., 1974).131.
49. Ibid. 132.
50. Vaccaro O., Ruth, K. J. and Stamler J. “Relationship of Postload Plasma Glucose to Mortality with 19 Year Follow-up.”  Diabetes Care. Oct 15,1992;10:328-334.
Tominaga, M., et al, “Impaired Glucose Tolerance Is a Risk Factor for Cardiovascular Disease, but Not Fasting Glucose.” Diabetes Care. 1999:2(6):920-924.
51. Lee, A. T. and Cerami, A. "Modifications of Proteins and Nucleic Acids by Reducing Sugars: Possible Role in Aging." Handbook of the Biology of Aging. (New York: Academic Press, 1990.).
52. Monnier, V. M. "Nonenzymatic Glycosylation, the Maillard Reaction and the Aging Process." Journal of Gerontology 1990:45(4 ):105-110.
53. Dyer, D. G., et al. "Accumulation of Maillard Reaction Products in Skin Collagen in Diabetes and Aging." Journal of Clinical Investigation. 1993:93(6):421-422.
54. Veromann, S.et al.”Dietary Sugar and Salt Represent Real Risk Factors for Cataract Development.” Ophthalmologica. Jul-Aug 2003 ;217(4):302-307.
55. Monnier, V. M. "Nonenzymatic Glycosylation, the Maillard Reaction and the Aging Process." Journal of Gerontology. 1990:45(4):105-110.
56. Schmidt A.M. et al. “Activation of receptor for advanced glycation end products: a mechanism for chronic vascular dysfunction in diabetic vasculopathy and atherosclerosis.” Circ Res.1999 Mar 19;84(5):489-97.
57. Lewis, G. F. and  Steiner, G. “Acute Effects of Insulin in the Control of VLDL Production in Humans. Implications for Theinsulin-resistant State.” Diabetes Care. 1996 Apr;19(4):390-3
R. Pamplona, M. .J., et al.  "Mechanisms of Glycation in Atherogenesis." Medical Hypotheses. 1990;40:174-181.
58. Ceriello, A. “Oxidative Stress and Glycemic Regulation.” Metabolism. Feb 2000;49(2 Suppl 1):27-29.
59. Appleton, Nancy. New York; Lick the Sugar Habit. (New York:Avery Penguin Putnam, 1988).
60. Hellenbrand, W. ”Diet and Parkinson's Disease. A Possible Role for the Past Intake of Specific Nutrients. Results from a Self-administered Food-frequency Questionnaire in a Case-control Study.” Neurology. Sep 1996;47(3):644-650 Cerami, A., Vlassara, H., and Brownlee, M. "Glucose and Aging." Scientific American. May 1987: 90.  
62. Goulart, F. S. "Are You Sugar Smart?" American Fitness.  Mar-Apr 1991: 34-38.
63. Ibid.
64. Yudkin, J., Kang, S. and Bruckdorfer, K. "Effects of High Dietary Sugar."  British Journal of Medicine.  Nov 22, 1980;1396.
65. Goulart, F. S. "Are You Sugar Smart?" American Fitness. March_April 1991: 34-38
66. Ibid.
67. Ibid.
68. Ibid.
69. Ibid.
70. Nash, J. "Health Contenders." Essence. Jan 1992-23: 79_81.
71. Grand, E. "Food Allergies and Migraine."Lancet. 1979:1:955_959.
72. Michaud, D. ”Dietary Sugar, Glycemic Load, and Pancreatic Cancer Risk in a                           Prospective Study.” J Natl Cancer Inst. Sep 4, 2002 ;94(17):1293-300.
73. Schauss, A.  Diet, Crime and Delinquency. (Berkley Ca; Parker House, 1981).
74. Christensen, L. "The Role of Caffeine and Sugar in Depression." Nutrition Report. Mar 1991;9(3):17-24.
75. Ibid.
76. Cornee, J., et al. "A Case-control Study of Gastric Cancer and Nutritional Factors in Marseille, France," European Journal of Epidemiology. 1995;11:55-65.
77. Yudkin, J. Sweet and Dangerous.(New York:Bantam Books,1974) 129.
78. Ibid, 44
79. Reiser, S., et al. “Effects of Sugars on Indices on Glucose Tolerance in Humans." American Journal of Clinical Nutrition. 1986:43;151-159.
80. Reiser,S., et al. “Effects of Sugars on Indices on Glucose Tolerance in Humans." American Journal of Clinical Nutrition. 1986;43:151-159.
81. Molteni, R, et al. “A High-fat, Refined Sugar Diet Reduces Hippocampal Brain-derived Neurotrophic Factor, Neuronal Plasticity, and Learning.” NeuroScience. 2002;112(4):803-814.
82. Monnier, V., “Nonenzymatic Glycosylation, the Maillard Reaction and the Aging Process.” Journal of Gerontology. 1990;45:105-111.
83. Frey, J. “Is There Sugar in the Alzheimer’s Disease?” Annales De Biologie Clinique. 2001; 59 (3):253-257.
84. Yudkin, J. "Metabolic Changes Induced by Sugar in Relation to Coronary Heart Disease and Diabetes." Nutrition and Health. 1987;5(1-2):5-8.
85. Ibid.
86. Blacklock, N. J., "Sucrose and Idiopathic Renal Stone."  Nutrition and Health. 1987;5(1-2):9-12.
      Curhan, G., et al. “Beverage Use and Risk for Kidney Stones in Women.” Annals of Internal Medicine. 1998:28:534-340.
87.  Journal of Advanced Medicine. 1994;7(1):51-58.
88.  Ibid
89. Ceriello, A. “Oxidative Stress and Glycemic Regulation.” Metabolism. Feb 2000;49(2 Suppl 1):27-29.
90.  Postgraduate Medicine. Sept 1969:45:602-07.
91.  Moerman, C. J., et al. “Dietary Sugar Intake in the Etiology of Biliary Tract Cancer.” International Journal of Epidemiology. Ap 1993;2(2):207-214.
92.  Quillin, Patrick, “Cancer’s Sweet Tooth.” Nutrition Science News. Ap 2000.
        Rothkopf, M.. Nutrition.  July/Aug 1990;6(4).
93.  Lenders, C. M. “Gestational Age and Infant Size at Birth Are Associated with Dietary Intake among Pregnant Adolescents.” Journal of Nutrition. Jun 1997;1113-1117.
94.  Ibid.
95. Bostick, R. M., et al. "Sugar, Meat.and Fat Intake and Non-dietary Risk Factors for Colon Cancer Incidence in Iowa Women." Cancer Causes & Control. 1994:5:38-53.
96.  Ibid.
      Kruis, W., et al. "Effects of Diets Low and High in Refined Sugars on Gut Transit, Bile Acid Metabolism and Bacterial Fermentation.” Gut. 1991;32:367-370.
     Ludwig, D. S., et al. “High Glycemic Index Foods, Overeating, And Obesity.” Pediatrics. Mar 1999;103(3):26-32.
97.  Yudkin, J and Eisa, O. “Dietary Sucrose and Oestradiol Concentration in Young Men”. Annals of Nutrition and Metabolism. 1988:32(2):53-55.
98.  Lee, A. T. and Cerami A. "The Role of Glycation in Aging." Annals of the New York Academy of Science. 1992; 663:63-70.
99.  Moerman, C. et al."Dietary Sugar Intake in the Etiology of Gallbladder Tract Cancer." Internat J of Epi. Ap 1993; 22(2):207-214.
100. "Sugar, White Flour Withdrawal Produces Chemical Response." The Addiction Letter. Jul 1992:4.
        Colantuoni, C., et al. “Evidence That Intermittent, Excessive Sugar Intake Causes Endogenous Opioid Dependence.” Obes Res. Jun 2002 ;10(6):478-488.
101. Ibid.
102. The Edell Health Letter. Sept 1991;7:1.
103. Sunehag, A. L., et al. “Gluconeogenesis in Very Low Birth Weight Infants Receiving Total Parenteral Nutrition” Diabetes. 1999 ;48 7991-8000).
104. Christensen L. et al. “Impact of A Dietary Change on Emotional Distress.” Journal of Abnormal Psychology .1985;94(4):565-79.
105. Nutrition Health Review. Fall 85. Sugar Changes into Fat Faster than Fat.”
106. Ludwig, D. S., et al. “High Glycemic Index Foods, Overeating and Obesity.” Pediatrics.Mar1999;103(3):26-32.
107. Girardi, N.L.” Blunted Catecholamine Responses after Glucose Ingestion in Children with Attention Deficit Disorder.” Pediatrics Research. 1995;38:539-542.
        Berdonces, J. L. “Attention Deficit and Infantile Hyperactivity.” Rev Enferm. Jan 2001;4(1)11-4
108. Blacklock, N. J. “Sucrose and Idiopathic Renal Stone.” Nutrition Health. 1987;5(1 & 2):9-17.
109. Lechin, F., et al. “Effects of an Oral Glucose Load on Plasma Neurotransmitters in Humans.” Neurophychobiology. 1992;26(1-2):4-11.
110. Fields, M. Journal of the  American College of  Nutrition. Aug 1998;17(4):317-321.
111. Arieff, A. I. Veterans Administration Medical Center in San Francisco. San Jose Mercury; June 12/86. “IVs of Sugar Water Can Cut Off Oxygen to the Brain.”
112. De Stefani, E.“Dietary Sugar and Lung Cancer: a Case Control Study in Uruguay.” Nutrition and Cancer. 1998;31(2):132_7.
113. Sandler, Benjamin P. Diet Prevents Polio.  Milwakuee, WI,:The Lee Foundation for for Nutritional Research, 1951.
114. Murphy, Patricia. “The Role of Sugar in Epileptic Seizures.” Townsend Letter for Doctors and Patients. May, 2001.
115. Stern, N. & Tuck, M. “Pathogenesis of Hypertension in Diabetes Mellitus.” Diabetes Mellitus, a Fundamental and Clinical Test. 2nd Edition, (Phil. A:Lippincott Williams & Wilkins, 2000)943-957.
116. Christansen, D. “Critical Care: Sugar Limit Saves Lives.” Science News. June 30, 2001;159:404.
117. Donnini, D. et al. “Glucose May Induce Cell Death through a Free Radical-mediated Mechanism.”Biochem Biohhys Res Commun.  Feb 15, 1996:219(2):412-417.
118. Allen S. Levine, Catherine M. Kotz, and Blake A. Gosnell . “Sugars and Fats: The Neurobiology of Preference “J. Nutr.2003 133:831S-834S.
119. Schoenthaler, S. The Los Angeles Probation Department Diet-Behavior Program: Am Empirical Analysis of Six Institutional Settings. Int J Biosocial Res 5(2):88-89.
120. Deneo-Pellegrini H,. et al.Foods, Nutrients and Prostate cancer: a Case-control study in Uruguay. Br J Cancer. 1999 May;80(3-4):591-7.
121. “Gluconeogenesis in Very Low Birth Weight Infants Receiving Total Parenteral Nutrition. Diabetes. 1999 Apr;48(4):791-800.
122. Yudkin, J. and Eisa, O.   “Dietary Sucrose and Oestradiol Concentration in Young Men. Annals of  Nutrition and  Metabolism. 1988;32(2):53-5.
123. Lenders, C. M. “Gestational Age and Infant Size at Birth Are Associated with Dietary Intake Among Pregnant Adolescents.” Journal of Nutrition 128; 1998::807-1810.
124. . Peet, M. “International Variations in the Outcome of Schizophrenia and the Prevalence of Depression in Relation to National Dietary Practices: An Ecological
Analysis.” British Journal of Psychiatry. 2004;184:404-408.
125. Fonseca, V. et al.  “Effects of a High-fat-sucrose Diet on Enzymes in Homosysteine Metabolism in the Rat.” Metabolism. 200; 49:736-41.
126. Potischman, N, et.al.  “Increased Risk of Early-stage Breast Cancer Related to Consumption of Sweet Foods among Women Less than Age 45 in the United States." Cancer Causes Control. 2002 Dec;13(10):937-46.
127.Negri. E. et al. “Risk Factors for Adenocarcinoma of the Small Intestine.”
International Journal of Cancer.  1999:82:I2:171-174.
128.Bosetti, C. et al. “Food Groups and Laryngeal Cancer Risk: A Case-control Study from Italy and Switzerland.” International Journal of Cancer, 2002:100(3): 355-358.
129. Shannon, M. “An Empathetic Look at Overweight.”CCL Family Found.” Nov-Dec.1993. 20(3):3-5.
130. Harry G. Preuss, M.D., of Georgetown University Medical School
131., “Health  After 50.” Johns Hopkins Medical Letter. May, 1994.
132. Allen, S. "Sugars and Fats: The Neurobiology of Preference." Journal of Nutrition. 2003;133:831S-834S.
133. Booth,  D.A.M. etc al. “Sweetness and Food Selection: Measurement of Sweeteners’ Effects on Acceptance.” Sweetness. Dobbing, J., Ed., (London:Springer-Verlag, 1987).
134. Cleve, T.L  On the Causation of Varicose Veins.  “Bristol, England, John Wright, 1960.”
135. Cleve, T.L  On the Causation of Varicose Veins.  “Bristol, England, John Wright, 1960”.
136. Ket, Yaffe et al. “Diabetes, Impaired Fasting Glucose and Development of Cognitive Impairment in Older Women. Neurology 2004;63:658–663.
137. Chatenoud, Liliane et al. “Refined-cereal Intake and Risk of Selected Cancers in Italy.” Am. J. Clinical Nutrition,  Dec 1999;70:1107-1110.
138. Yoo, Sunmi et al. “Comparison of Dietary Intakes Associated with Metabolic Syndrome Risk Factors in Young Adults: the Bogalusa Heart Study” Am J Clin Nutr. 2004 Oct;80(4):841-848.
139. Shaw, Gary M. et al. “Neural Tube Defects Associated with Maternal Periconceptional Dietary Intake of Simple Sugars and Glycemic Index.”
 Am. J. Clinical Nutrition, Nov 2003;78:972-978.
140. Krilanovich, Nicholas J. “Fructose Misuse, the Obesity Epidemic, the Special Problems of the Child, and a Call to Action “ Am. J. Clinical Nutrition,  Nov 2004;80:1446-1447.
141.Jarnerot, G., “Consumption of Refined Sugar by Patients with Crohn's Disease, Ulcerative colitis, or Irritable Bowel Syndrome.  Scand J Gastroenterol. 1983 Nov;18(8):999-1002.
142. Allen, S. "Sugars and Fats: The Neurobiology of Preference." J Nutr.
2003;133:831S-834S.
143. De Stefani E, Mendilaharsu M, and Deneo-Pellegrini H. Sucrose as a Risk Factor for Cancer of the Colon and Rectum: a Case-control Study in Uruguay. Int J Cancer. 1998 Jan 5;75(1):40-4.
144. Levi F, Franceschi S, Negri E, La Vecchia C.  “Dietary Factors and the Risk of Endometrial Cancer. Cancer. 1993 Jun 1;71(11):3575-3581.
145. Mellemgaard A. et al. “Dietary Risk Factors for Renal Cell Carcinoma in Denmark.” Eur J Cancer. 1996 Apr;32A(4):673-82.
146. Rogers AE, Nields HM, Newberne PM.  “Nutritional and Dietary Influences on Liver Tumorigenesis in Mice and Rats.  Arch Toxicol Suppl. 1987;10:231-43. Review.

Nancy Appleton
P.O.  Box 3083
Santa Monica
CA 90403

09 November 2011

Panduan Pemakanan Kanak-Kanak


Tumbesaran bayi pada tahun pertama berlaku dengan pantas. Oleh itu  tenaga (kilojoules) dan nutrisi yang banyak  diperlukan pada peringkat ini.  Bagimanapun, dalam proses pembesaran bayi anda, selera  makan mereka kadang-kadang sukar dijangka. Jumlah kuantiti pemakanan dan makanan kegemaran bayi mungkin berbeza. Ini adalah normal dalam proses pembesaran bayi anda.

“Weaning”
Pada peringkat ini, bayi anda akan mula diajar dengan makanan pejal, ataupun “weaning”, iaitu peralihan daripada minuman susu sahaja kepada pemakanan makanan pejal. Pada umur 12 bulan ke atas, bayi anda sudah bersedia untuk diberi makan makanan seisi keluarga.

Pengenalan makanan pejal pada umur 6 bulan
Susu ibu (atau susu formula) adalah makanan penting bagi bayi anda sehingga mereka berusia 12 bulan. Makanan pejal haruslah diberikan pada peringkat usia yang sesuai. Bila bayi anda berumur 6 bulan, kandungan zat besi bagi bayi anda adalah agak rendah, dan makanan tambahan diperlukan untuk mengelakkan masalah kekurangan zat besi bayi anda. Mulakanlah memberi makanan pejal kepada bayi anda apabila mereka berusia 6 bulan – bergantung kepada perkembangan bayi anda.

Memberi makanan pejal terlalu awal (bayi berusia kurang 6 bulan)
Bayi seharusnya diberikan susu ibu (atau susu formula) sehingga mereka bersedia untuk makan makanan pejal. Ada dikalangan ibubapa yang mula memberi makanan pejal kepada bayi mereka seawal usia 4 bulan, dengan harapan agar bayi mereka akan cepat kenyang, membesar dengan cepat and tidur dengan selesa. Namun, disebaliknya terdapat beberapa kemungkinan masalah yang akan berlaku kepada bayi ini seperti:
  1. Peningkatan alahan makanan (bayi belum bersedia untuk menerima  makanan pejal)
  2. Tumbesaran bayi terbantut, sekiranya susuibu/susu formula (diganti dengan makanan pejal)
  3. Diarrhoae (sembelit) kerana makanan pejal tidak dapat dihadam dengan sempurna.

Jangan terlalu melambatkan pengenalan makanan pejal kepada bayi
Adalah penting untuk tidak melambat-lambatkan pengenalan makanan pejal kepada bayi, di mana ia akan mengakibatkan kepada:
  1. Proses tumbesaran terbantut kerana kekurangan tenaga
  2. Anaemia (kekurangan zat besi dalam kandungan darah)
  3. Masalah untuk makan, terutamanya bagi bayi yang berusia 7-9 bulan yang masih belum diberi makanan pejal.

    Panduan bahawa bayi anda sudah bersedia untuk makanan pejal
    Terdapat beberapa tanda bahawa bayi anda sudah bersedia untuk mencuba makanan baru, apabila bayi anda memerlukan kandungan nutrisi yang terdapat di dalam makanan pejal, iaitu:
    1. Memerhati kepada makanan dipersekitarannya
    2. Meletakkan jari di dalam mulut mereka
    3. Membuka mulut (nganga) apabila cuba diberi makan
    4. Kebolehan menggerakkan lidah atas dan bawah
    5. Mencuba untuk mencapai sudu atau makanan

      Kebolehan memakan
      Apabila bayi anda berusia 9-12 bulan, bayi anda sudah mempunyai beberapa kemahiran pemakanan termasuklah:
      1. Menunjukkan minat untuk makan sendiri
      2. Kebolehan untuk mengunyah makanan
      3. Kebolehan menggunakan pinggan untuk makan
      4. Makan dengan  bebas dengan sedikit bantuan oleh ibubapa

        Persediaan fizikal untuk makanan pejal
        Proses pembesaran anggota fizikal badan bayi anda berkembang dengan pesat  apabila bayi mencecah usia 4-6 bulan. Ini menunjukkan tubuh badan bayi anda sudah bersedia untuk makanan pejal, di mana proses ini termasuklah:
        1. Sistem penghadaman – enzim penghadaman membantu menghadam makanan pejal
        2. Sistem immunisasi – sistem pertahanan badan mula berkembang
        3. Mulut dan lidah – bayi anda sudah mula boleh memasukkan makanan di dalam mulut dan menelan dengan selamat.
        4. Kepala dan leher – bayi anda sudah mula mengimbangi kepala mereka (tegak) untuk proses menelan.
        5. Buah pinggang – buah pinggang bayi anda sudah mampu menampung  peningkatan cecair yang dihasilkan oleh pengambilan makanan tersebut.

        Tanda-tanda bayi anda kekenyangan
        Tanda-tanda bayi anda tidak minat kepada makanan atau sudah kekenyangan, bukan sahaja berlaku apabila bayi anda menutup mulut atau mengalih perhatian apabila diberi makanan, bahkan kadang-kadang bayi anda akan menangis atau menolak sudu makanan mereka.
        Sekiranya ini berlaku  pada kali pertama, ibubapa haruslah bertenang dan cuba lagi pada waktu yang lain.
        Ketika pertama kali memberi makanan pejal, kemungkinan bayi anda akan cuba memuntahkan makanan tersebut, lama-kelamaan bayi anda akan mula menelannya.
        Adalah penting bagi ibubapa untuk memastikan saat pemakanan mereka adalah menggembirakan.

        Panduan untuk memberi makanan pejal
        Jangan letak makanan pejal di dalam botol  Tetapi haruslah diberi dengan menggunakan sudu saiz kecil. Panduan pemakanan pejal adalah seperti:
        1. Tenang dan bersabar apabila memberi makanan pejal kepada bayi anda
        2. Pastikan bayi anda duduk dengan selesa
        3. Makan bersama dengan bayi anda
        4. Bersabar ketika memberi makanan kepada bayi anda
        5. Bersedia kerana bayi anda mungkin akan membuat selerak ketika proses belajar makan makanan pejal
        6. Sentiasa bersama bayi ketika makan untuk mengelakkan kemungkinan tercekik
        7. Cuba lagi sekiranya bayi anda menolak pada kali pertama
        8. Tunggu sehingga beberapa hari sebelum memberi makanan pejal baru.

          Cadangan makanan pejal pertama bayi
          Makanan pejal pertama boleh disediakan dengan mudah di rumah tanpa sebarang garam, perisa atau gula. Makanan tersebut hendaklah dilenyek dengan sempurna, tetapi anda mungkin menukarnya selepas beberapa bulan. Antaranya:
          1. Mulakan dengan memberi makanan sejenis sahaja
          2. Berikan bayi anda makanan cereal yang banyak mengandungi zat besi
          3. Kemudian, sayuran dan buah-buahan
          4. Berikan daging dan ayam bagi gayi berusia 7-8 bulan.
          5. Minuman susu bagi bayi berusia kurang 12 bulan adalah susuibu atau susu formula. Bagaimanapun, anda boleh juga memberi susu segar lembu, yogurt dan makanan cereal bagi bayi berusia 7-8 bulan
          6. Elakkan sebarang bentuk makanan keras seperti kacang atau bahagian sayuran keras, yang mana boleh mengakibatkan bayi tercekik
          7. Jus buah-buahan  citrus tidak sesuai untuk bayi

          Memperbagaikan Bentuk Pemakanan
          Makanan pejal bayi anda haruslah dilenyek dengan sempurna, disamping itu ianya boleh disediakan dalam perbagai bentuk pemakanan seperti:
          1. Makanan ‘finger food’ sepeti carrot yang dikukus..buah buahan kukus
          2. bagi satu sudu kecil untuk bayi gunakan sementara anda menyuapkannya makanan yang sama
          3. Galakkan bayi anda minum menggunakan cawan
          4. Ubah dari memberi puree kepada makanan lenyek
          setelah berusia 12 bulan ke atas bayi sudah bersedia untuk variasi makanan lain.


          Memperkenalkan susu lembu segar
          1. susu lembu segar bukanlah tandingan kepada susu ibu kerana mengandungi zat besi yang agak rendah, ia hanya boleh diberi kepada bayi setelah berusia lebih dari 12 bulan.
          2. Bawah usia 12 bulan hanya susu ibu yang sesuai untuk bayi(atau any formula yang parents dapati sesuai dengan anak)
          3. susu lembu mengandungi lebih protein, garam, pottasium, dan kalsium berbanding susu ibu yang mana ini akan memaksa buah pinggang bayi yang belum matang bekerja kuat..ini membahayakan bayi.
          4. susu lembu segar hanya boleh dicampur di dalam makanan bayi selepas bayi berusia 7 bulan dalam kuantiti sedikit atau berikan bayi yogurt
          5. susu bukanlah makanan utama jika bayi sudah berusia 1 tahun ke atas..kena bagi makan makanan lain seperti daging dan sebagainya.

          Makanan yang tidak sesuai bagi bayi bawah 12 bulan
          1. madu – risiko jangkitan kuman
          2. teh – memotong zat vitamin
          3. kekacang – masalah tercekik atau akahan
          4. makanan rendah lemak – kekutrangan nutrisi penting
          Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...