23 December 2011

Bayi Tidak Akan Benarkan Diri Meraka Lapar - Memahami dan Menghormati Kehendak Anak-Anak

Kanak-kanak mempunyai keupayaan diri untuk mengawal pengambilan makanan mereka tetapi kebanyakan orang dewasa tidak memahami konsep ini. Kajian telah menunjukkan bahawa kanak-kanak akan berhenti makan apabila mereka kenyang tetapi ibu bapa akan terus makan selagi makanan masih ada. Kanak-kanak tahu apabila mereka lapar dan apabila ia kenyang. Kanak-kanak akan makan berdasarkan keperluan pemakanan badan mereka yang sentiasa berubah. Apabila kita memahami konsep ini, anak-anak kita akan makan dengan aman dan ini mengalakkan perkembangan positif.

Ibu bapa boleh menggunakan Bahagian-Bahagian Tanggungjawab (Division of Responsibility) oleh Ellyn Satters, yang merupakan pendekatan makan positif untuk kanak-kanak dan ibu bapa. Teori ini adalah mudah. Ibu bapa dan kanak-kanak mempunyai peranan khusus dalam pemakanan.

Peranan ibu bapa:

  • Menyediakan makanan yang sihat dan hidangkan semua komponen makanan (karbohidrat, protein, vitamin dsb)
  • Menyediakan saiz menghidangkan makanan yang mencukupi 
  • Menyediakan makanan ringan (yang sihat) dan makanan biasa
  • Menyediakan makanan dengan cara yang selamat
  • Memberi sokongan
  • Jadikan waktu makan yang menyenangkan
  • Mengajar adab di meja
  • Jadi role model yang positif

Peranan Kanak-kanak:

  • Memutuskan apa makanan dia mahu makan
  • Memutuskan berapa banyak makanan dia akan makan

Memberikan kawalan kepada anak anda dalam memberi makan mungkin satu konsep yang menakutkan untuk mendapat pemahaman dan kepercayaan bagi sesetengah ibu bapa  Banyak kali ibu bapa bimbang jika anak-anak mereka tidak mahu makan. Kita cenderung untuk berfikir mereka tidak boleh membesar dengan sihat tetapi mereka akan membesar sebenarnya. Adalah penting bagi kita untuk mula mempercayai bahawa badan mereka tahu apabila mereka lapar dan yang paling penting apabila mereka penuh. Mempercayai anak dan kehendak pemakanannya akan membantu membina tabiat makan yang sihat yang akan berlangsung seumur hidup.

Saya faham bahawa memberi makan bayi kita adalah bahagian yang penting dalam peranan kita sebagai ibu bapa bahawa kita amat ingin tahu bahawa kita melakukannya dengan betul.

Komen oleh kawan-kawan, saudara mara, atau kadang-kadang orang yang tidak dikenali pun boleh meningkatkan kebimbangan kita:
"Macam tak makan apa-apa. Kena tambah ni"
"Montelnya dia!"
"Kurusnya. Mama bagi makan cukup tak? "

Keasyikan kita dan obsesi kita pada apa yang orang sarankan atau nasihat ini membawa kepada obsesi garis panduan "saintifik" berapa banyak sudu teh makanan yang perlu ditawarkan dan berapa kerap. Perlu kita faham, walaupun, bahawa keperluan setiap bayi berbeza, dan bahawa bayi yang sama mungkin mempunyai keperluan yang berbeza bergantung kepada apa yang sedang berlaku pada hari tertentu.

Garis panduan tegar dan obsesi padanya sebenarnya tidak produktif.

Kanak-kanak perlu jumlah makanan yang sentiasa berubah-ubah , dipengaruhi oleh tahap aktiviti mereka dan fasa pembangunan, suhu udara dan kelembapan, dan mungkin juga jangkitan virus yang mungkin mereka ada.

Bagaimana cara yang sepatutnya ibu bapa ikut untuk memutuskan berapa banyak yang patut mereka makan?

Pada 6 bulan contohnya, kebanyakan pemakanan masih berasal dari susu ibu atau formula. Pepejal menyediakan pengalaman yang indah dengan rasa, tekstur, dan mekanik makan.

Bayi boleh menyusu seberapa banyak yang dia mahu, atau mempunyai kira-kira 20 hingga 32 auns formula setiap hari. Di samping itu, dia  boleh makan banyak atau sedikit dalam makanan pepejal sihat dia sebagai TAMBAHAN ini.

Bersyukurlah, bayi kita sebenarnya dilahirkan dengan mekanisme yang canggih dalaman menentukan berapa banyak yang mereka perlukan untuk berkembang maju. Bayi yang sihat diberi pilihan makanan yang sihat dan betul dan  akan cenderung untuk makan dalam jumlah yang betul (selagi kita tidak memberi kalori kosong dalam apa yang mereka makan atau minum).

Peranan kita sebagai ibu bapa adalah untuk menawarkan makanan yang sihat dan belajar untuk mengenali isyarat badan mereka dan tidak pintas bayi kita berapa banyak yang mereka perlukan.

Kanak-kanak kecil mungkin mudah kerana hanya perlu berkata "Mama dah!" atau menggunakan isyarat tangan untuk menunjukkan, "Saya sudah selesai!" Sebelum mereka mempunyai kemahiran itu, bayi akan menggunakan seluruh badan mereka untuk mendapatkan mesej ini, tidak duduk diam di dalam kerusi tinggi atau bahkan berdiri.

Isyarat bayi yang lebih muda adalah lebih tenang. Yang baru lahir akan menolak puting keluar dari mulut, atau hanya tidur. Bayi yang telah memasuki peringkat pepejal pertama akan bersandar ke depan atau membuka mulut ketika lapar, dan ketap gigi menutup mulut, berpaling atau sandar ke belakang apabila berpuas hati. Apabila bayi lebih matang mereka akan menggunakan tangan mereka yang mungkin menolak sudu.

Terdapat beberapa cara untuk mengetahui jika tahap komunikasi kita dan anak berjalan dengan baik. Kanak-kanak yang terang, dan gembira adalah petanda yang baik. Bayi yang tidak mendapat makanan tidak cukup makan akan cenderung meragam atau droopy (namun sudah tentu banyak perkara lain yang boleh membuat mereka tidak berpuas hati). Bayi seharusnya kencing dengan kerap. Jika mereka tidak membuang air kecil dalam masa 8 jam, ia perlukan perhatian untuk mengetahui punca terjadinya begitu. Dan sepanjang zaman kanak-kanak, pertumbuhan mereka akan diplotkan pada setiap pemeriksaan kesihatan untuk memastikan bahawa mereka yang tumbuh pada sasaran untuk diri mereka sendiri.

Terlalu banyak makanan mewujudkan perasaan kembung. Terlalu sedikit mewujudkan craving atau keinginan tertentu. Tetapi jika seimbang - bayi berasa amat berpuas hati. Sememangnya satu kegembiraan boleh memberi keseronokan ini kepada bayi anda dan melihat mereka membesar!

Sumber :
Dr Alan Greene MD FAAP (pakar pediatrik)
http://www.drgreene.com/qa/how-much-should-baby-eat?pagination=show

Clancy Cash Harrison (pakar pemakanan dan ibu kepada 2 orang anak)
http://healthybabybeans.com/archives/96

1 comments:

  1. I hope this helps! Thanks for sharing it!

    Best,
    Clancy Cash Harrison MS, RD, LDN
    www.healthybabybeans.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...