24 December 2011

Rasa masin terbentuk akibat pengenalan garam oleh ibu bapa semasa peringkat awal

  • Kajian menunjukan bayi TIDAK MEMILIKI KESUKAAN PADA RASA MASIN SEJAK AZALI 
  • satu sudu teh garam bersamaan dengan 2325mg sodium (bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari. 1g = 400mg sodium)

Satu kajian baru yang kecil menunjukkan, mereka yang suka tabur garam di atas segala-galanya dan tertarik kepada makanan yang tinggi kandungan sodium yang tidak sihat mungkin menyatakan keutamaan menyukai rasa masin yang terbentuk semasa peringkat awal lagi (ketika bayi).

Para penyelidik mendapati bahawa bayi yang berusia enam bulan lebih cenderung untuk menikmati rasa garam jika mereka telah diberi makanan berkanji seperti bijirin segera dan keropok, sumber yang paling biasa sodium untuk bayi.

Dan pertalian garam ini nampaknya akan berpanjangan. Sebaik sahaja mereka akan mencapai umur prasekolah, kanak-kanak dalam kajian yang telah terdedah kepada sodium sebagai bayi akan lebih suka makanan masin seperti kerepek kentang, sausage hot dog, dan kentang goreng dan akan menunjukkan tanda-tanda ia fanatik garam, dimana menjilat garam dari pretzels atau makan garam begitu sahaja tidak menjadi masalah bagi mereka.

Sebaliknya, bayi yang makan makanan bayi yang sihat (tidak bergaram) dalam enam bulan pertama mereka, atau yang telah diberikan buah-buahan sahaja sebagai tambahan kepada makanan bayi, lebih cenderung untuk menyisihkan garam ketika mereka dewasa.

"Implikasinya ialah bahawa pengalaman pemakanan awalan ini mungkin mempunyai kesan jangkamasa berpanjangan terhadap rasa masin dan kegemaran mengambil makanan yang masin" kata Leslie J. Stein, Ph.D., penulis utama kajian itu dan penyelidik bersekutu kanan di Monell Chemical Senses Center, di Philadelphia.

Penemuan itu, yang diterbitkan pada minggu ini di American Journal of Clinical Nutrition, meningkatkan kemungkinan bahawa melambatkan pendedahan awal kepada sodium boleh membantu mewujudkan sebuah negara yang mana orang dewasa yang kurang gemar garam dan makanan yang tinggi kandungan sodium, yang mana kedua-duanya boleh meningkatkan tekanan darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok apabila dimakan melampaui batas.

Cara bayi dalam kajian ini seolah-olah telah menyukai rasa garam "hampir-hampir serupa imprinting," kata Klemmer, merujuk kepada proses ikatan antara bayi dengan ibu bapa mereka dan bagaimana bayi mempelajari tingkah laku sosial yang lain.
Apabila bayi dilahirkan, mereka tidak bertindak balas kepada rasa garam seperti yang mereka lakukan kepada rasa lain, seperti manis atau pahit. "Sama ada bayi tidak dapat mengesan rasa masin atau bayi yang baru tidak mengambil berat tentang rasa masin," kata Stein. Tetapi kadang-kadang bayi mula untuk suka rasa garam semasa berumur di antara dua bulan dan enam bulan.

Untuk mengkaji disebalik peralihan ini, Stein dan kawan-kawannya memberikan botol yang dipenuhi dengan air kosong dan dua penyelesaian air masin - satu masin (2% sodium) dan tidak begitu masin (1%) - kepada 61 bayi berusia dua bulan, dan dinilai keutamaan mereka dengan mengukur berapa banyak setiap mereka minum.

Kemudian, apabila bayi-bayi berusia enam bulan, penyelidik mengulangi ujian dan juga meninjau dan menyoal ibu-ibu tentang makanan yang mereka telah perkenalkan. Soal selidik ini meliputi makanan bayi (yang hampir sentiasa sodium bebas), makanan rendah sodium seperti buah-buahan dan sayur-sayuran, dan makanan sodium tinggi seperti keropok dan bijirin. (Cheerios, yang sering disyorkan untuk bayi, mengandungi 120 miligram sodium setiap hidangan saiz kanak-kanak, misalnya.)

Bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari. 1g = 400mg sodium
Jumlah maksimum harian yang disyorkan kanak-kanak bagi pengambilan garam harus bergantung kepada umur:
1 hingga 3 tahun: 2g garam sehari (800mg sodium)
4 hingga 6 tahun: 3g garam sehari (1200mg sodium)
7 ke 10 tahun: 5g garam sehari (2000mg sodium)
11 tahun dan lebih: 6g garam sehari (2400mg sodium)

Pada dua bulan, bayi tidak menunjukkan keutamaan yang dilihat untuk penyelesaian garam dalam air tersebut. Pada enam bulan, bagaimanapun, bayi yang telah pun diperkenalkan kepada makanan berkanji lebih suka rasa garam dalam air kosong.

Bayi yang masih belum mencuba makanan awalan sama ada acuh tak acuh kepada penyelesaian-garam yang lebih tinggi atau sebenarnya menolak.

Dua puluh enam kanak-kanak telah diuji sekali lagi apabila mereka berumur di antara 3 dan 4 tahun, dan kanak-kanak dalam kumpulan tersebut yang mempunyai kecenderungan keutamaan pada garam pada usia enam bulan, seterusnya merupakan satu kumpulan yang lebih suka penyelesaian garam. Menurut ibu mereka, anak-anak ini juga lebih berkemungkinan menyukai makanan masin dalam kumpulan tersebut.

Walaupun begitu kajian ini mempunyai beberapa kelemahan. Sebagai contoh, kandungan garam yang sebenar makanan yang dimakan oleh kanak-kanak itu tidak diukur (walaupun makanan berkanji diketahui mengandungi sodium yang lebih daripada makanan bayi atau buah-buahan)

Mengetahui data bagaimana garam menjadi rasa keutamaan mempunyai implikasi yang penting untuk kesihatan awam, kerana "kegemaran" orang terhadap rasa masin adalah antara halangan terbesar dalam membawa pengambilan sodium turun ke tahap yang sihat.

Hampir 90% rakyat Amerika mengambil sodium lebih setiap hari daripada yang disyorkan, menurut laporan Oktober dari Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pegawai-pegawai kesihatan awam telah semakin menggesa Amerika untuk mengurangkan penggunaan sodium mereka dan telah menggalakkan syarikat-syarikat makanan mengikut skala balik baagi sodium yang mereka gunakan, tetapi mesej-mesej ini telah sebahagian besarnya tidak dihiraukan.

Sesetengah pengeluar makanan telah enggan untuk menggunakan sodium yang kurang kerana takut kehilangan pelanggan kepada pesaing.

sumber :

The development of salty taste acceptance is related to dietary experience in human infants: a prospective study
Leslie J Stein, Beverly J Cowart, and Gary K Beauchamp

http://www.ajcn.org/content/95/1/123.abstract

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...