09 November 2011

Jadual penyusuan, makanan pepejal & tidur - 6 bulan



Artikel ini menggariskan purata bayi 6 bulan bayi jadual penyusuan, makanan pepejal, tidur siang dan tidur malam.

Tidur seorang bayi berusia 6 bulan 
Pada usia ini, jika anda tidak bernasib baik untuk mempunyai seorang bayi yang tidur sepanjang malam , kebanyakan bayi berumur 6 bulan masih bangun 1-2 kali pada waktu malam untuk menyusu. Mungkin anda mempunyai masalah situasi yang dikaitkan dengan tidur (selain dari pecutan pertumbuhan pada usia 6 bulan yang hanya berlangsung beberapa hari atau selama seminggu).

Bayi berusia 6 bulan anda perlukan 2-3 kali tidur sekejap pada siang hari untuk total 2-3 jam sehari ditambah 11-12 jam pada waktu malam. Jika anda menghadapi masalah dengan tidur, anda mungkin berminat untuk membantu bayi anda tidur.

Jelas sekali, semua bayi berbeza-beza, tapi di sini saya lampirkan sampel jadual yang anda boleh gunakan. Jadual tidur pada usia ini masih tidak menentu kerana kebanyakan bayi tidak boleh kekal melepasi 2 jam untuk sampai ke masa tidur yang dijadualkan, maka pada usia ini, ia mungkin masih tidur sekejap, tetapi kerap. Untuk minggu-minggu menghampiri minggu terakhir usianya 6 bulan, anda boleh cuba untuk turunkan tidur siangnya kepada 3 kali sahaja supaya lebih serasi dengan jadual 7 bulan .

Saya harus memberi amaran kepada anda bahawa saya masih rasakan bahawa susu ibu atau formula merupakan pemakanan utama bagi tahun pertama dan makanan pepejal masih kedua terpenting. Berikut adalah jumlah yang disyorkan dari Super Baby Food, buku yang saya gunakan untuk rujukan (sebagai panduan kerana ia rujukan yang baik). Satu lagi rujukan yang berguna ialah website Wholesome Baby Food.  Walaupun saya tidak bekerja sepenuh masa sekarang ini, mengikut pengalaman pada ketika saya bekerja dahulu saya membuat stok makanan bayi saya - 1 atau 2 batch yang besar pada setiap hujung minggu dan habiskan masa dalam 1-2 jam), tetapi jika anda tidak, laman web ini juga amat berguna sebagai panduan bila memperkenalkan makanan dan idea-idea hidangan yang lain.

Jumlah setiap hari:

• Sekurang-kurangnya 5-6 sesi penyusuan susu ibu setiap hari atau 24-32 oz formula atau gabungan (mengurangkan pepejal jika bayi anda tidak mengambil sekurang-kurangnya sebanyak ini)
• Air tidak perlu (susu ibu dan formula air yang banyak di dalamnya). Jika bayi anda mempunyai apa-apa isu-isu sembelit, memberi tumpuan kepada makanan P (pear, prun, dll.)
• 1-2 hidangan bayi bijirin (1 hidangan = 1-2 sudu kering)
• 1-2 hidangan buah-buahan (1 hidangan = 1-2 sudu besar)
• 1-2 hidangan sayur-sayuran (1 hidangan = 1-2 sudu besar)

Nota:Ini hanyalah contoh. Jangan bimbang jika bayi tidak makan sebanyak ini dengan segera!

CONTOH JADUAL
Di sini adalah apa yang saya panggil pendekatan "berperingkat". Mimi saya rasa lebih baik dengan memberi susu ibu  dan kemudian makan pepejal sedikit di antara. Dia sedikit lapar tetapi tidak kelaparan. Dia tak berapa gemar berhenti semasa makan untuk minum susu.

Jadual 1

6:30 - Bangun dan Susu ibu atau Formula
7:45 - Sarapan Pagi
8:30 - Pagi Nap (sekurang-kurangnya 1 jam)
10:00 - Susu ibu atau Formula
11:30 - Nap (selalunya 30-45 minit pada usia ini)
1:00 - Susu ibu atau Formula
2:00 - Nap (selalunya 30-45 minit pada usia ini)
4:00 - Susu ibu atau Formula
4:30 - tidur sebentar (30 minit)
5:00 - Makan Malam
6:00 - Mulakan rutin waktu tidur (mandi,bedtime story dsb)
6:30 - Susu ibu atau Formula dan tidur
8:00 - Matlamat untuk tidur sepenuhnya

+ campurkan kemungkinan 1-2 penyusuan pada waktu malam

Jika bayi anda lebih kepada "disatukan" pendekatan untuk makan, seperti anak kedua saya Syasya (sebab dia minum formula), di sini adalah satu lagi jenis jadual:

Jadual 2

7:00 - Bangun dan Susu ibu atau Formula, maka Sarapan Pagi
9:00 - Pagi Nap (sekurang-kurangnya 1 jam)
10:00 - Susu ibu atau Formula
12:00 - Nap (selalunya 30-45 minit pada usia ini)
1:00 - Susu ibu atau Formula
2:30 - Nap (selalunya 30-45 minit pada usia ini)
4:00 - Susu ibu atau Formula
5:00 - tidur sebentar (30 minit)
5:30 - Susu ibu separa atau Formula separa, kemudian Makan Malam
6:30 - Mulakan rutin waktu tidur
7:00 - tidur
8:00 - Matlamat untuk tidur sepenuhnya

+ campurkan kemungkinan 1-2 penyusuan pada waktu malam

Nota: Ramai orang memilih untuk mengikuti rutin makan-play-tidur, yang merupakan satu rutin yang baik untuk mengikuti, walau bagaimanapun, kadang-kadang sukar untuk melaksanakan pada usia ini apabila jumlah masa antara tidur tidak cukup panjang dan bayi anda bangun terlalu awal dari beliau tidur kerana penyusuan. Saya mengambil semua itu kira apabila membuat jadual saya. Bahagian yang paling penting adalah untuk berhati-hati untuk tidak mewujudkan situasi yang dikaitkan dengan tidur dengan penyusuan terlalu dekat dengan waktu tidur, yang kita lihat menjadi penting ketika berusia 4 bulan .

4 comments:

  1. kak farah, i have issue with my baby's sleeping pattern. sekejap2. tp tgk jadual kak farah ni siang mmg tidur kejap2. ok fine but my baby tak tidur seawal 8pm! kadang2 je dapat. itu pun dia nak i tidur sekali dgn dia. nak nenen sentiasa dekat mulut kalau dah sedar. adoiii. i bgn kencing pun dia sedar. kesudahannya she always sleep a lil bit late - 930 pm onwards. bgn pagi kadang2 awal kdg2 lmbt. tak tentu. huhu susahnya nak train dia tidur ikut jadual n tidur dalam cot semula. :( risau dia tak cukup tidur je

    ReplyDelete
  2. salam farah...
    thanks sgt2 utk info ni.. baby i skg 7bln & die punye jadual mcm jadual 1st yg farah bg 2.. tp problemnye skg die mmg tido sepenuhnye waktu mlm kadang2 tp yg kerapnye die akan bgn 2 3 kali utk menyusu.. normal @ x utk baby bgn tgh mlm utk menyusu? i pernah bace somewhere yg baby yg bgn tgh mlm bkn bgn utk menyusu tp cume die terjage & x tau nak tdo blk.. but bl i try tidokan die blk without menyusu die x nak tdo, lps bg susu br die akan tdo blk.. BTW before die tdo i akan make sure die menyusu dl..

    ReplyDelete
  3. @ederq - co-sleeping sebenarnya ada kebaikan juga. So jangan stress urself out sangat. Let her be sebab at this age "security" is important for self development. Kalau rasa dia tak cukup tido let her sleep it out - means bangun lewat pun tak apa. Tidur itu penting. My 3rd is breastfeeding so I hv the same problem as well but when I tutup lampu (at 8pm) she knows its time to sleep walaupun sebelum tu mata bundar beso :D

    @Atilza : still masih ada "+ campurkan kemungkinan 1-2 penyusuan pada waktu malam" for 7 months rasanya dear

    ReplyDelete
  4. bagus2 blog ni..will follow u...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...