24 October 2011

Keju - Yang Mana Satu

sumber gambar : Cold Storage Malaysia

Keju adalah makanan yang sangat baik untuk bayi. Ia penuh dengan kalsium (kepentingan untuk pertumbuhan bayi adalah sangat penting) - dan ia juga mengandungi protein, vitamin A, vitamin D dan vitamin B12. Malah, kandungan vitamin B12 keju menjadikannya sangat penting dalam pemakanan untuk bayi terutama bayi yang vegetarian, kerana vitamin B12 adalah nutrien yang sering diperolehi daripada daging. Kekurangan Vitamin B12 boleh menyebabkan anak kita lebih cenderung untuk infeksi.
Keju juga menyediakan tenaga dan sangat sesuai untuk bayi yang memerlukan diet yang kaya kalori.

Apatah lagi, keju membuatkan kerja kita sebagai ibu bapa mudah, keju rasanya sangat sedap, kebanyakan bayi menikmatinya dan ianya dengan mudah boleh ditambah ke dalam makanan mereka.

Laman ini melihat jenis keju yang terbaik untuk bayi ... dan menemui fakta tentang keju yang menjadikannya wajar dalam menu bayi!

Bila bayi saya boleh makan keju?

Garis panduan bagi pengenalan keju berbeza-beza bagi setiap negara.

Di UK, sebagai contoh, keju biasanya dimasukkan ke dalam diet bayi daripada sekitar 6 bulan umur. Garis panduan di Amerika Syarikat, bagaimanapun, adalah lebih konservatif, dengan beberapa sumber mencadangkan menunggu sehingga 8-9 bulan untuk memperkenalkan keju - dan lain-lainnya pula setakat ini menolak produk tenusu sama sekali sehingga bayi berumur sekurang-kurangnya 12 bulan.

Bagaimanapun keju bukanlah produk tenusu yang tipikal. Protein susu yang biasanya bertanggungjawab menyebabkan alahan tenusu sebahagian besarnya berpecahkan dalam keju ketika ia matang dan keju sering diambil oleh individu-individu yang mempunyai sensitiviti produk tenusu tanpa apa-apa kesan. Begitu juga dengan yogurt, kerana itu mengapa ramai pakar kanak-kanak akan bersetuju bahawa keju dan yogurt selamat untuk diperkenalkan sebelum ulang tahun pertama bayi.

Memang bermanafaat untuk melambatkan pengenalan keju jika terdapat sejarah alahan makanan (terutamanya alah kepada produk tenusu) di dalam keluarga, atau jika bayi anda mempunyai asthma atau ekzema . Ini adalah kerana keju boleh bertindak sebagai 'makanan pencetus' untuk faktor-faktor di atas ini.

Seperti dengan semua makanan yang baru, anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum memperkenalkan keju kepada bayi anda.



Sedikit manfaat menambah keju ke dalam diet bayi

Anda mungkin tidak sedar bahawa keju sebenarnya boleh memainkan peranan dalam pencegahan kerosakan gigi! Bayi anda tidak perlu menelan keju - mengunyah keju semata-mata sudah cukup untuk menerima manfaat ini!

BAGAIMANA keju melindungi gigi masih menjadi titik perdebatan, tetapi terdapat beberapa sebab mengapa ini boleh jadi.

Satu perkara yang pasti, mengunyah keju menggalakkan pengeluaran air liur, yang meneutralkan asid berbahaya di dalam mulut dan seolah-olah "membasuh" asid berbahaya. Malah, ia dipercayai bahawa keju menghalang bakteria pada gigi daripada menjadi asid yang menghakis enamel gigi.

Lebih-lebih lagi, keju mengandungi banyak kalsium dan fosforus - jadi dengan makan keju ia menggantikan mineral yang hilang dari enamel gigi dan pada dasarnya mengukuhkan gigi.

Jika anda seperti saya suka mengambil sekeping potongan keju (cheddar contohnya) sebelum diparut, dan mengunyahnya...habit ini sangatlah digalakkan untuk anak-anak :)

(Kajian - Effects of processed cheese on human plaque pH and demineralization and remineralization http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2076251?dopt=Abstract)


Keju yang paling selamat untuk bayi

Anda mungkin akan ingat semasa proses kehamilan bahawa terdapat keju tertentu yang terpaksa anda elakkan, kerana ia mungkin mengandungi listeria (bakteria keracunan makanan). Secara umum, sebenarnya keju lembut yang tidak di pasteur yang berisiko sebegini - keju yang dibuat dengan susu pasteur (walaupun keju lembut) kini dianggap selamat untuk wanita mengandung.

Makluk ini menyatakan, tiada perubahan kepada cadangan perubatan untuk memberi jenis keju kepada bayi anda. Oleh itu, pilihan yang paling selamat adalah untuk menawarkan hanya jenis-jenis seperti berikut untuk si manja anda (walaupun masih penting untuk memastikan bahawa keju-keju ini dibuat dengan susu yang telah dipasteur).

Cheddar
Parmesan
Edam
Colby
Colby Jack
Swiss
Mozzarella
Monterey Jack
Romano
Babybel
Paneer
Keju Provolone
Red Leicester
Cheshire
Jarlsberg
Gouda
Lancashire
Double Gloucester
Grana Padano

Keju berikut adalah 'lebih lembut', tetapi masih dalam senarai selamat.

Keju Cottage
Ricotta
Mascarpone
Cream Cheese
Cheese spread (pastikan bahawa Cheese spread anda tidak dilabelkan sebagai 'berperisa keju', yang menyatakan bahawa ia TIDAK dibuat dari keju sebenar)


Keju yang boleh (jika anda memilih) dielakkan untuk sekurang-kurangnya sehingga tahun pertama

Brie
Keju Camembert
Chevre
Queso Blanco
Queso Fresco
Denmark Blue
Stilton
Saga
Gorgonzola
Roquefort
Wensleydale

Bolehkah saya berikan bayi keju yang diproses atau hirisan keju?

Walaupun ini tidak membahayakan bayi anda, keju seperti ini - terus-terang - cukup hambar!

Malah, mereka melalui pemprosesan begitu banyak sehingga tiada persamaan kepada keju 'sebenar', sama ada dari segi rasa, tekstur, atau kebaikan.

Keju diproses supaya licin dan mudah untuk cair, dengan rasa yang lembut dan tekstur seragam. Untuk mencapai matlamat ini, beberapa keju sebenar dicairkan bersama-sama dan dicampur - kemudian 'tambahan' seperti emulsifer, enhancers, warna dan penstabil ditambah.

Boleh diberi tetapi adalah lebih baik memberi keju sebenar yang lebih lazat dan penuh berperisa.

Bagaimana untuk menyimpan keju dengan selamat.

Sudah tentu, disimpan di dalam peti sejuk. Tetapi sila ambil perhatian bahawa ia perlu dibalut dalam foil atau kertas lilin - dan bukannya pembalut plastik - kerana kandungan lemak di dalam keju boleh menyebabkan bahan kimia bertindak dengan pembungkus plastik dan meluluhkan ke dalam makanan.

Keju boleh ditambah ke dalam diet bayi anda dalam pelbagai cara!

Keju yang lebih kukuh - boleh dijadikan makanan jari yang hebat.

Menyediakan makan tengahari mudah dengan menggunakannya. Parut atau hiris keju pada roti dan dibakar.

Kacau keju lembut ke dalam sayur-sayuran yang dimasak, atau taburkan keju parut di atasnya (cara yang baik untuk bayi yang enggan makan hidangan mereka)

Kacau keju lembut ke dalam beras yang dimasak atau pasta - atau taburkan keju yang lebih kukuh di atasnya

Tambah keju yang telah diparut untuk telur dadar anda atau tambah kepada hampir mana-mana hidangan lain - termasuk puri dan sup.

Keju lembut boleh dicampurkan dengan puri buah-buahan, lenyekkan dengan alpukat atau tauhu, atau gunakan untuk oatcakes atau Bagels.

sumber : http://www.homemade-baby-food-recipes.com/when-can-my-baby-eat-cheese.html

Jenis-jenis cheese di Cold Storage Malaysia : http://www.coldstorage.com.my/index.php?option=com_content&view=article&id=215:what-about-cheese&catid=126:write-up&Itemid=174

Pemilihan Keju Rendah Garam atau Tanpa Garam (low sodium or 0% sodium)

Gunakan label pemakanan!

Mujurlah, label pemakanan pada bungkusan keju sekarang ini banyak lebih mudah untuk kita membuat pilihan yang terbaik untuk si manja. Kebanyakan keju yang di jual mempunyai label pemakanan pada pek atau disamping pembungkusan.

Ia juga mempamerkan maklumat mengenai kandungan garam di hadapan bungkusan. Ini mungkin menunjukkan kandungan garam sebagai peratusan Jumlah Garis Panduan harian anda, atau memaparkan isyarat untuk menunjukkan sama ada keju itu rendah, sederhana atau tinggi garamnya.

Lihatlah angka untuk garam setiap 100g:
Bayi dan kanak-kanak di bawah 11 tahun  harus mempunyai garam yang kurang daripada orang dewasa.
Bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari, kerana buah pinggang mereka tidak dapat menampung jumlah yang lebih banyak. Jika bayi adalah susu ibu, dia akan mendapat jumlah garam yang cukup dari susu ibu. Susu formula mengandungi jumlah yang sama.

Jangan sekali-kali menambah garam ke dalam susu atau makanan bayi anda, dan tidak memberi makanan yang tidak khusus untuk bayi kerana ia biasanya terlalu tinggi kandungan garam.

Jumlah maksimum harian yang disyorkan kanak-kanak bagi pengambilan garam harus bergantung kepada umur:
1 hingga 3 tahun: 2g garam sehari (0.8g sodium)
4 hingga 6 tahun: 3g garam sehari (1.2g sodium)
7 ke 10 tahun: 5g garam sehari (2g sodium)
11 tahun dan lebih: 6g garam sehari (2.4g sodium)

Pastikan anak anda tidak makan terlalu banyak garam bermakna anda juga membantu untuk memastikan bahawa mereka tidak menjadikan tabiat untuk suka makan makanan yang masin. Ini akan membantu mereka supaya mereka kurang cenderung untuk makan terlalu banyak garam sebagai seorang dewasa.

Saya buat kesimpulan di sini ye macamana nak tentukan pengambilan sehari agar kita tak terlebih garam dalam masakan anak2

1. Bayi di bawah setahun keperluannya kurang daripada 1g garam sehari. 1g = 0.4g sodium

2. Jumlah maksimum harian yang disyorkan kanak-kanak bagi pengambilan garam harus bergantung kepada umur:
1 hingga 3 tahun: 2g garam sehari (0.8g sodium)
4 hingga 6 tahun: 3g garam sehari (1.2g sodium)
7 ke 10 tahun: 5g garam sehari (2g sodium)
11 tahun dan lebih: 6g garam sehari (2.4g sodium)

jadinya dari maklumat "scouts" saya - brand bega (shredded or yang ketul tu) tu yang paling low sodium - 153mg per 100g compared to processed cheese (slice brand kraft or cheesedale) yang lebih 1000mg per100g.

jadinya kalau anda mempunyai baby yang berusia bawah 1 tahun, allowance dia 400mg sahaja - so amek bega tu not more than 100g
bagi processed cheese saya bagi MERLBOURNE (M) slices beli kt TESCO per slice is 292mg sodium so hanya boleh pakai 1 slice sehari sahaja

dan betullah kata "scout" saya processed cheese lebih tinggi sodium (1400mg per 100g)

if 1 hingga 3 tahun means kalau bega tu 200g maximum dan 2 slices per day untuk processed cheese.

Ini mengambil kira garam dalam makanan-makanan lain seperti roti, ikan bilis dan susu ibu/formula

2 comments:

  1. banyak nye tips dan panduan dalam blog kak farah ni... smpi tak tahu nak baca mana dulu.. anyway thanx sgt2 sbb beri info yang berguna untuk beginner mcm saya ni... salam perkenalan...

    ReplyDelete
  2. anak saya, anna zuliekha baru 8bulan, bila dapat makanan yang ada Cheese macam xsempat2 nk buka mulut, dia sgt suka cheese. information pasal cheese saya banyak dpt dr blog ni. tq for sharing because sharing is caring.tqvm.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...