04 October 2011

Seronoknya Makan!



Itu adalah rule pertama dalam kamus hidup saya bila di tanya tentang apa resipi penting untuk pemakanan anak-anak.

Saya ambil peluang keadaan berangin dan hujan di luar untuk mengubah tempat Mimi biasa makan.


Saya ubah kerusi makannya ke ruang tamu di tepi pintu depan.


Seperti biasa, untuk mudah mengemas, saya lapir bawah kerusinya dengan surat khabar lama.

\

Ternyata Mimi bukan sahaja seronok makan tetapi seronok kerana itu pengalaman pertama dia "makan angin" hehehe.



Untuk anak-anak teruja makan, ianya perlu SERONOK. Bagi menggalakkan bayi makan dengan betul, ibu bapa perlu cuba untuk membuatkan makan itu pengalaman yang menyeronokkan.

Selepas memperkenalkan bayi kepada makanan pepejal , ibu bapa akan mempunyai satu lagi cabaran yang berkaitan dengan makanan untuk diatasi - menjadikan waktu makan sesuatu yang menyeronokkan dan menarik. Kebanyakan bayi suka meneroka, termasuk meneroka makanan mereka. Mereka akan ada rasa ingin tahu makanan tertentu itu kelihatan seperti apa, merasakan seperti apa, rasa seperti apa atau malah jatuh seperti apa! Jadi bersedia dengan jari-jemari kecil yang melekit dan muka comot.

Berikut adalah beberapa tips untuk membuat bayi dan kanak-kanak teruja dan seronok untuk makan.

Bayi Duduk dengan betul
Pada mulanya, pebayi mungkin perlu susu di atas pangkuan ibu. Tetapi sebaik sahaja dia boleh duduk tanpa sokongan, dudukkan dia di atas kerusi makan. Pastikan ia mempunyai asas yang luas, dan stabil dan dilengkapi dengan rim di sekeliling pinggir dulang supaya makanan tidak jatuh di atas lantai dan tali pinggang yang menghalang atau bar untuk menghentikan bayi daripada terjerumus ke bawah antara dulang dan kerusi itu. Jauhkan kanak-kanak lain daripada memanjat kerusi tinggi tersebut ketika bayi berada di dalamnya

Benarkan Bayi "Make a Mess"
Bersikap realistik. Ibu bapa tidak boleh mengharapkan bayi mereka untuk makan dengan kemas. Kemahiran motor dan mengunyah tidak cukup berkembang lagi. Malah, bayi harus dibenarkan untuk bermain dengan makanan di antara suapan kerana pengalaman hands-on menyeronokkan bermain dengan makanan membantu menggalakkan pembangunan beliau. Ibu bapa yang bimbang tentang potensi keadaan kucar-kacir dan bersepah boleh melapik lantai dengan dropcloth atau cadar lama apabila memberi makan bayi. Bagi saya, saya alaskan dengan surat khabar lama sahaja :)

Gunakan sudu dan Fingers
Cuba untuk mengajar bayi untuk makan dengan sudu. Biarkan dia memegang sudu sendiri sambil makan dengan sudu lain. Apabila kemahiran motor beliau bertambah baik, galakkan dia untuk mencelup sudu di dalam makanan dan membawa ke mulutnya.

Jika dia tidak terlalu berminat pada sudu, biarkan dia menggunakan jarinya. Tidak apa jika dia cuba untuk mengutip bijirin dengan jarinya selagi tangan mereka bersih. Selain itu, cuba tawarkan beberapa jejari juga.

Cuba menggunakan peralatan makan yang menarik
Sudu plastik yang berwarna-warni pastinya lebih menarik kepada bayi. Jadi menggunakan pinggan, sudu, cawan dan mangkuk (yang tidak mudah pecah) yang menarik, mesra bayi-mangkuk, supaya waktu makan lebih menarik. Dulang makanan berpetak juga popular dengan anak-anak kerana kebanyakan mereka suka melihat setiap item makanan mereka secara berasingan.

Hidangkan makanan secara kreatif
Makanan yang kelihatan sama mungkin sedikit membosankan. Jadi membentangkan mereka dengan cara yang berbeza. Cuba memotong roti lembut dalam pelbagai bentuk dan saiz atau hidangkan buah-buahan segar menjadi jus atau bebola buah-buahan.

Kadang-kadang makan di luar (tempat dia selalu makan)
Perubahan pemandangan boleh membantu juga. Kadang-kadang hanya makan di balkon atau berkelah mini di belakang rumah boleh meningkatkan selera makan kanak-kanak! Secara semulajadi, makan akan menjadi lebih menyeronokkan jika kanak-kanak boleh makan di tepi pantai atau di taman sekali-kala.

Pastikan Tenang di setiap masa.
Elakkan perebutan kuasa. Jika bayi tidak seolah-olah menikmati makanan itu, jangan paksa dia makan. Jangan mengharapkan dia boleh makan seperti kanak-kanak yang lebih dewasa darinya kerana kemahiran ini mengambil masa. Teruskan mencuba sekali lagi dan sekali lagi.

Menggalakkan bayi dan kanak-kanak untuk makan adalah satu tanggungjawab yang boleh mengecewakan bagi ibu bapa jika anak-anak enggan makan dengan betul. Walau bagaimanapun, dengan membuat pengalaman waktu makan itu suatu yang menyeronokkan bayi dan seterusnya kanak-kanak akan beransur-ansur belajar untuk menghargai makanan dan waktu makan.

Rujukan:

Lynn Alexander dan Yeong Boon Yee. Feed Child Hak. Singapura: Marshall Cavendish Editions, 2007

Mayo Clinic. Mayo Clinic Buku lengkap Kehamilan & Tahun Pertama Bayi. New York: William Morrow, 1994

1 comments:

  1. Baru nk try cri rsepi utk ank.. mcm tlmbat, tp sy akn try jg.. husna brumur hmpir 2 thun n gg dia bru 8 btang. Dia ckup ska mkn nasi putih+pasta shj (tnpa lauk mahupn sup). Sy risau sgt tkut dia xckup vtmin!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...