05 October 2011

Pentingnya Zat Besi



Zat besi memainkan peranan yang sangat penting dalam perkembangan otak bayi dan kekurangan zat besi boleh menjejaskan secara ketara keupayaan bayi untuk belajar di kemudian hari. Zat besi juga diperlukan oleh tubuh untuk membuat hemoglobin, yang membekalkan oksigen melalui darah kepada sel-sel badan. Di samping itu, zat besi memberikan sel darah merah warna kulit mereka, sebab itu kekurangan zat besi sering disyaki apabila seseorang kelihatan pucat.

Bayi yang dilahirkan dengan simpanan zat besi, yang diperolehi daripada ibu mereka semasa mengandung. Untuk bayi full term, simpanan ini biasanya mampu bertahan selama sekurang-kurangnya 6 bulan pertama kehidupan. Sesetengah bayi dilahirkan dengan simpanan besi tidak mencukupi dan mempunyai risiko yang meningkat mengalami anemia iaitu kekurangan zat besi.
Ini termasuk:

Bayi pra-matang.
Bayi mendapatkan majoriti simpanan zat besi mereka daripada ibu mereka semasa bulan akhir kehamilan. Ini bermakna bahawa bayi yang dilahirkan pramatang mungkin lebih cenderung untuk mempunyai simpanan zat besi yang lebih rendah ketika lahir.

Bayi yang berat lahirnya rendah (biasanya di bawah 3kg).
Ini terpakai sama ada atau tidak kehamilan adalah dalam tempoh penuh.

Bayi yang lahir kepada ibu-ibu dengan diabetes yang tidak dikawal.

Pada satu tahap, bayi ini mungkin memerlukan suplemen zat besi, atas nasihat perubatan.

Walaupun ada yang mengatakan bahawa tahap zat besi di dalam susu ibu adalah rendah, suatu fakta yang sangat sering diabaikan ialah besi dari susu ibu sangat baik diserap pada kadar 49 peratus daripada zat besi yang ada. Ini adalah kerana susu ibu mengandungi laktoferin dan transferrin, dua protein khusus bagi memastikan penyerapan zat besi yang cekap daripada susu kepada bayi anda. Protein ini juga menghalang pertumbuhan bakteria "tidak baik", seperti Coli E., dengan memastikan bahawa zat besi tidak di"sentuh" oleh bakteria "jahat" ini.

Di samping itu, susu ibu mengandungi tahap vitamin C dan laktosa yang tinggi , kedua-duanya membantu penyerapan zat besi yang cekap.

Atas sebab-sebab ini, ramai pakar kini merasakan bahawa bayi yang menyusu ibu secara ekslusif menerima zat besi yang mencukupi untuk kekal dalam kadar julat normal MELEPASI enam bulan pertama hidup. Ia adalah, sememangnya, satu langkah berjaga-jaga yang wajar untuk mempunyai paras zat besi bayi anda diuji, untuk memastikan bahawa kekurangannya tidak hadir.

Apabila zat besi tambahan, makanan pepejal atau memberi makan campuran (susu ibu dan campur formula diperkaya dengan zat besi) yang diperkenalkan kepada bayi, jumlah zat besi yang tersedia kepada beliau daripada susu ibu sebenarnya mengurangkan. Ini adalah kerana protein susu khusus susu ibu boleh menjadi tepu oleh zat besi tambahan yang beliau menerima. Zat besi dalam susu ibu kemudiannya menjadi kurang berkesan dalam tugas mereka menyampaikan zat besi kepada bayi.

Oleh itu, adalah amat penting untuk memastikan bahawa, apabila bayi anda makan makanan pejal secara tetap, dietnya mengandungi banyak makanan yang kaya zat besi.

Ini akan menggantikan pengurangan dalam jumlah zat besi yang dia terima dari susu ibu.

Sumber zat besi yang baik termasuk:
• daging
• kacang peas
• sayur-sayuran hijau gelap
• kacang
• tauhu
• alpukat/avocado
• keladi
• barli
• bijirin gandum seluruh
• brokoli
• quinoa
• millet

Amatlah berguna sekali untuk para ibu-ibu menghidangkan makanan yang kaya vitamin C bersama-sama makanan yang kaya dengan zat besi, kerana gabungan ini membantu penyerapan zat besi. Memasak dalam cast iron pan (kuali besi tuang) juga membantu, asid di dalam beberapa jenis makanan ini akan "menarik" besi dari kuali tersebut

Adalah penting untuk ingat bahawa seorang ibu yang menyusu tidak boleh meningkatkan tahap besi di dalam susu ibunya sendiri dengan meningkatkan pengambilan zat besi secara khusus. Oleh itu, ibu-ibu haruslah senantiasa mengambil inisiatif sendiri untuk memastikan diet bayi mereka yang sedang membesar kaya dengan zat besi dan juga vitamin C

sumber: http://www.pregnancy.org/article/iron-supplements-necessary-breastfed-babies
gambar hiasan dari google

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...