18 November 2011

Makanan Pepejal untuk Bayi Selsema



Memberi makanan pepejal kepada bayi yang menghidapi selesema boleh menjadi sukar - seringkali, bayi akan menolak makanan mereka sama sekali dan hilang selera makan kadang-kadang sebaik sahaja tanda pertama bahawa dia akan dijangkiti selesema. Keutamaan anda pada masa ini adalah untuk memastikan bahawa si manja anda mempunyai cukup cecair untuk mencegah dehidrasi. Tetapi ada cara yang lebih baik, di mana anda boleh dapatkan beberapa vitamin dan mineral tambahan kepada dia juga, yang akan meningkatkan sistem imun dan mempercepatkan pemulihan jauh lebih cepat.

Sila ambil perhatian: Maklumat yang diberikan di sini tidak, dalam apa-apa cara, menggantikan nasihat perubatan profesional. Anda perlu sentiasa berjumpa doktor jika anak anda tidak sihat dan sebelum anda memperkenalkan mana-mana makanan baru.

Kuasa di dalam sebuah sup ayam

Sup ayam yang baik (atau stok ayam) mengandungi banyak mineral dan vitamin. Nutrien ini adalah dalam bentuk yang diserap dengan mudah oleh badan bayi anda.

Di samping itu, sup ayam mengandungi gelatin - campuran yang sangat berkhasiat protein yang sangat mudah untuk bayi anda cerna. Gelatin datang dari kolagen, yang dijumpai dalam kulit, tulang, tisu dan rawan binatang. Ia sebenarnya boleh membantu penghadaman dengan menarik cecair pencernaan makanan di dalam usus.

Menurut artikel menarik yang diterbitkan oleh Yayasan Weston Price dan ditulis oleh Pakar Pemakanan Klinikal Berkelayakkan Kaayla T. Daniel, PhD, penyelidikan yang dijalankan dalam tahun 1930-an dan 40-an memperlihatkan bahawa bayi menghadamkan susu mereka jauh lebih mudah apabila ditambah gelatin!
(http://www.westonaprice.org/food-features/why-broth-is-beautiful)

Bagaimana untuk menyediakan sup ayam yang berkhasiat

Membuat sup ayam untuk bayi anda adalah sangat mudah - tetapi memang ia mengambil masa yang panjang untuk memasaknya! Jangan cuba untuk terburu-buru ketika melakukan ini kerana masa memasak yang lebih lama adalah perlu untuk mengeluarkan semua gelatin dari tulang, supaya bayi anda mendapat manfaat maksimum sebanyak yang mungkin dari sup anda.

Letakkan kepingan ayam (termasuk kulit, tulang dan semua kecuali organ dalaman), atau rangka ayam secara keseluruhan, ke dalam periuk yang besar.

Masukkan air ke dalam periuk sehingga menutupi ayam dan tambah pilihan sayur-sayuran yang dikupas dan dicincang secara kasar. Kami mengesyorkan lobak merah , bawang holland, sayur leeks, turnips, saderi dan beberapa ulas bawang putih dikupas.

Anda boleh menambah satu sudu kecil jus limau nipis ke dalam periuk juga - ini membantu mengekstrak kalsium dari tulang dan membuat super sup ??berkhasiat untuk bayi anda!

Biarkan kandungan periuk hingga mendidih, kemudian kurangkan haba untuk direneh.

Apabila campuran masak, anda akan melihat lemak dan "buih" naik ke permukaan. Skim lapisan luar ini dengan sudu dari semasa ke semasa.

Apabila ayam g dagingnya senang terlerai dari tulang, sup itu boleh dianggap sebagai "siap" - walau bagaimanapun, kami cadangkan biarkan campuran menggelegak  sekurang-kurangnya 8 jam.
Kira-kira 20 minit sebelum akhir masa memasak, segenggam parsli segar.

Tapis kuahnya teliti dan membuang sayur-sayuran dari - sup rebusan ayam ini mempunyai sedikit nilai berkhasiat pada masa ini, jadi anda tidak seharusnya menggunakan mereka untuk menyediakan sebarang hidangan untuk bayi anda.
Jika stok  itu akan disimpan untuk kegunaan di masa hadapan, anda mungkin ingin reneh lebih lama, yaitu untuk beberapa jam lagi. Ini akan mengurangkan, menjadikan sup stocklebih pekat dan mudah untuk menyimpannya.

Bagaimana cara menghidang sup ayam?
Anda boleh, sudah tentu, memberi makan bayi anda sup ini menggunakan sudu teh. Tetapi jika si manja anda berasa terutamanya tidak selesa, dia boleh tidak mahu sudu sama sekali. Dan ini adalah di mana sup boleh dijadikan makanan yang bermanafaat untuk bayi yang menghidapi selesema, kerana anda boleh memberikan kepadanya terus dari cawan atau botol, yang benar-benar harus membantu menghiburnya

3 comments:

  1. k..noted..makasih..akan ku praktiskan besuk sbb Manja ada tanda mau demam terjangkit my maid..:(

    ReplyDelete
  2. terbaik!! - dari mommy shehan ismail yg guna akaun anaknya..heee

    ReplyDelete
  3. BW and found very informative blog!
    Keep on sharing!!
    Link ur blog as refrence, misi homemade food for baby InsyaAllah berjaya!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...