08 December 2011

Pentingnya penjagaan kesihatan sistem penghadaman anak anda



Anda mungkin berfikir sistem penghadaman adalah semata-mata untuk membantu kita menghadam makanan, tetapi hakikatnya ialah, ia memainkan peranan yang lebih besar. Tanpa sistem penghadaman yang sihat, anak anda tidak boleh mendapatkan semua nutrien yang diperlukan untuk berkembang dengan baik dan kekal sihat. Usus yang bermasalah boleh mempengaruhi kanak-kanak anda dalam beberapa cara, termasuk berat badan, status pemakanan, sistem imun, dan juga emosi.

Sistem penghadaman anak anda adalah "mesin pemprosesan makanan". Makanan mesti terlebih dahulu secara memadai dipecahkan dan sepatutnya diserap sebelum ia boleh digunakan oleh badan. Jika mana-mana bahagian proses ini TIDAK berlaku atau tertinggal, status pemakanan kanak-kanak anda berisiko, dan apabila ini berlaku, ia boleh menjejaskan fizikal serta kognitif pembangunan.

Penghadaman anak anda mempengaruhi kadar metabolik, yang seterusnya memberi kesan kepada berat keseluruhan. Pencernaan yang baik membantu mengoptimumkan metabolisme. Apabila anak anda tidak dipelihara dengan betul dari segi pemakanan, ia mengganggu pecahan nutrien, penyerapan dan metabolisme, yang membawa kepada pengumpulan toksin di dalam badan.

Lapisan saluran penghadaman anak anda juga baris pertama badan pertahanan kerana ia bertindak sebagai penghalang yang menghalang penceroboh daripada memasuki tubuh. Kajian telah menunjukkan bahawa sebahagian besar sel-sel imun badan terletak di dalam dinding gastrousus.

Ini masuk akal kerana saluran penghadaman anda merupakan permukaan kawasan yang terbesar di dalam badan anda dan terdedah kepada jumlah makanan yang sangat besar seumur hidup.

Jadi, jika anda mahu anak anda membesar dan kekal sihat untuk beberapa tahun akan datang, mulakan dengan menjaga perut kecilnya sekarang.

Prof Dr Christopher Boey Chiong Meng adalah seorang profesor pediatrik dan pakar perunding pediatrik gastroenterologis

petikan dari :
Development of a child's digestive system
16 May 2010
By Prof Dr CHRISTOPHER BOEY CHIONG MENG

1 comments:

  1. kak farah, mintak izin letak link blog ni kat blog kita ye..

    keep up writing...suka sgt dgn blog ni

    dh join fb group tp xdpt catch up all informative info...agaknya kena upgrade hp cikai, br leh folo

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...