27 September 2011

Gag Reflex is Normal in BLW



Take it from this father yang sangat COOL dan CALM bila baby dia GAG.



Yes fear of choking is more of the reason kenapa most mothers are not ready to BLW.  Lets discuss this further..

Bayi yang berusia enam bulan tidak akan tercekik pada makanan jari?

PENTING: Jangan biarkan bayi anda tanpa pengawasan semasa ia makan. Jika anda takut bayi tercekik, dan walaupun anda tidak, anda perlu mengambil kursus CPR untuk bayi.

Ramai ibu bapa mungkin berasa bimbang tentang BLW kerana mereka takut bayi mereka boleh tercekik jika diberi cebisan makanan yang besar. Kebanyakan kebimbangan bayi tercekik lahir daripada melihat bayi "gagging" (macam nak termuntah atau refleks lelucon). Namun adalah penting dan perlu diingat bahawa gagging tidak sama seperti tercekik. Walaupun agak menakutkan dan risau bagi orang dewasa untuk melihat, gagging jarang sekali membimbangkan dan berlakunya adalah perkara biasa semasa awal-awal memperkenalkan makan makanan pepejal. Kebanyakan bayi akan gag atau termuntah sebahagian besar makanan dan kemudiannya makan seperti tiada apa pernah berlaku.

Apakah perbezaan antara gagging dan tercekik?

Gagging adalah satu mekanisme keselamatan biologi yang menghalang kita dari tercekik. Refleksi nak termuntah ini adalah gerakan yang dicetuskan dalam usaha untuk mengusir makanan yang semakin terlalu dekat dengan saluran pernafasan jika ia terlalu besar untuk ditelan.

Tercekik berlaku apabila saluran udara bayi tiba-tiba sebahagian atau sepenuhnya tersekat dan bayi tidak boleh bernafas. Tanda-tanda tercekik pada bayi termasuk: nada lembut atau nada tinggi sambil cuba bernafas, bayi menjadi lemah, batuk yang inefektif, tidak boleh menangis atau tidak dapat membuat banyak bunyi, warna kulit kebiruan, kesukaran bernafas (tulang rusuk dan dada tarik masuk), dan kehilangan kesedaran jika yang tersumbat tidak keluarkan dengan segera. Bayi yang menangis dan / atau batuk yang kuat tidak tercekik sebenarnya, tetapi bayi yang berdiam diri atau bunyi berdehit pastinya membimbangkan.

Sumber :
Sources:
http://www.nhs.uk/chq/Pages/2301.aspx?CategoryID=72&SubCategoryID=72
http://health.nytimes.com/health/guides/injury/choking-infant-under-1-year/overview.html
Baby-led Weaning: Helping your baby to love good food by Gill Rapley and Tracey Murkett, 2008. Vermillion, London UK.


Apakah gagging dan mengapa ia berlaku begitu banyak di kalangan bayi?

Pada orang dewasa, refleks lelucon dicetuskan jauh di belakang leher kita dan sangat dekat pada saluran udara kita. Oleh itu, refleks lelucon orang dewasa apabila tercekik merupakan ancaman serta-merta. Walau bagaimanapun, bayi yang berusia kira-kira enam bulan, refleks lelucon dicetuskan lebih jauh ke hadapan di dalam mulut daripada orang dewasa atau kadang-kadang bayi yang besar, dengan itu membuatkan refleks lelucon pada bayi seawal usia 6 bulan lebih mudah untuk tercetuskan. Mana-mana makanan yang tak sesuai atau objek asing secara amnya lebih jauh dari saluran udara apabila bayi berusia enam bulan "gag" daripada orang dewasa. Oleh itu, apabila bayi enam atau tujuh bulan berusia kelihatan "gagging" ia tidak bermakna makanan yang terlalu dekat dengan saluran udara atau bayi tercekik.

Refleks lelucon atau gagging adalah salah satu mekanisme yang paling penting bagi keselamatan bayi yang perlu untuk melindungi mereka terhadap tercekik. Sebaik sahaja refleks ini telah tercetuskan beberapa kali, bayi belajar tidak meletakkan terlalu banyak makanan di dalam mulut dan tidak menolak ketulan besar makanan ke belakang tekak. Semakin hari dia membesar, refleks lelucon akan bergerak lagi dalam di mulutnya, membuat ia lebih sukar untuk "gag".

Sumber : Source: Baby-led Weaning: Helping your baby to love good food by Gill Rapley and Tracey Murkett, 2008. Vermillion, London UK.


Apa yang perlu saya lakukan apabila bayi saya gag?

Yang paling PENTING, adalah bertenang - gagging biasanya tidak membimbangkan. Apabila bayi anda gag, pasti dia duduk tegak jika dia tidak dalam posisi duduk tegak. Gosok belakang dia dengan lembut dan perhatikan dia dengan teliti, tetapi masih membenarkan dia berusaha dengan sendiri. Dia mungkin meludah sedikit sambil meluahkan makanan. Namum sesetengah bayi mempunyai refleks lelucon yang sangat sensitif. Jika selepas beberapa minit, dia masih menghadapi kesukaran, anda mungkin ingin perlahan-lahan menggunakan jari kecil anda untuk membantu mengeluarkan makanan yang tersekat tersebut. Selalunya ini tidak perlu, bagaimanapun refleks lelucon bayi anda berkemungkinan besar akan membuang sendiri makanan yang tersekat itu.

Apa yang perlu saya lakukan jika saya fikir bayi saya adalah tercekik?

Kerosakan otak yang kekal boleh berlaku dalam masa 4 minit tanpa udara, oleh itu pertolongan cemas segera boleh menyelamatkan nyawa bayi anda. Cuba untuk mengusir objek yang pertama dengan lima (5) pukulan belakang. Jika objek masih menyekat saluran pernafasan selepas pukulan belakang, mulakan tusukan pada dada atau chest trust. Jika bayi anda dan biru, tidak bernafas, atau hilang kesedaran, manggil nombor kecemasan negara anda dan mulakan CPR bayi.

Arahan tidak boleh menggantikan amalan menyelamatkan nyawa yang akan anda dapati dari kursus CPR untuk bayi. Tetapi jika anda tidak dapat menghadiri kursus CPR, anda mungkin boleh belajar beberapa teknik menyelamatkan nyawa bayi anda dari laman web dan video berikut:


Playlist video dari The Pregnancy Show di YouTube. Playlist ini mempunyai empat video yang semuanya berkaitan dengan bayi tercekik: CPR untuk Bayi, Bayi Tercekik Bahagian 1, Bahagian Bayi Tercekik 2, Bahagian Bayi Tercekik 3. Senarai main kurang dari 15 minit.
Sumber:
http://health.nytimes.com/health/guides/injury/choking-infant-under-1-year/overview.html

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...