14 September 2011

Berjaya memperkenalkan makanan yang bertektur lebih kasar





Bilakah anda perlu memberi makanan yang bertekstur kasar kepada bayi?

Jawapannya tidak "tetap" - anak-anak kita develop pada kadar yang berbeza dan ada yang mungkin lebih bersedia dari segi ini lebih awal daripada yang lain.

Sebagai peraturan umum, walaupun, ia adalah idea yang baik untuk memperkenalkan tekstur ke dalam makanan bayi anda sebaik sahaja dia telah menikmati makanan puri selama kira-kira 3 minggu - biasanya pada kadar 7 bulan umur anda BOLEH memperkenalkannya.

Sudah tentu, sesetengah bayi - khususnya yang menyusu ibu - tidak memulakan makanan pejal sehingga menjelang akhir tahun pertama mereka. Dalam kes ini, anda boleh mengetepikan makanan puri sama sekali, kerana bayi cenderung untuk bersedia untuk berhadapan dengan makanan yang bertekstur dari awal lagi.

Mengapa PENTING memberi makanan yang lebih bertekstur?

Jika anda memberi bayi anda hanya makanan puri untuk tempoh masa yang panjang, anda mungkin mendapati bahawa dia menjadi tidak mahu menerima ltekstur yang lebih kasar dan masalah perkembangan dari segi pemakanan akan timbul.

Belajar untuk mengunyah - sama ada dengan gigi atau gusi - adalah bahagian yang penting dalam perkembangan bayi anda kerana


  1. menguatkan otot rahang
  2. ia membantu perkembangan pertuturan
  3. ia membantu memastikan gigi yang sihat
  4. ia membolehkan beliau untuk menikmati makanan jejari (finger food) dan makanan yang dinikmati ahli keluarga yang lain (yang sesuai untuknya)

Bagaimana untuk perlahan-lahan menambah tekstur makanan bayi anda


  • Mulakan dengan teksturkan sedikit makanan bayi anda - anda boleh menggunakan bijirin untuk melakukan ini, atau kuning telur walaupun mashed. Walaupun tebal, puri masih perlu lancar - ini memberikan bayi anda peluang untuk menjadi biasa dengan jenis "lebih berat" sebelum dia biasa dengan ketulan yang sebenar.
  • Seterusnya, cuba menggunakan pengisar makanan untuk mengisar buah-buahan atau sayur-sayuran yang lembut ini akan memberikan tekstur yang hanya sedikit lumpy (tak perlu tapis)
  • Anda juga boleh cuba parutan epalb yang telah dikupas dan tambahkan kepada asas yang licin, seperti yogurt
  • Satu lagi kaedah yang baik untuk puri separuh daripada makanan bayi anda dan mengisar separuh lagi. Sekali lagi, ini memberikan tekstur dalam asas yang licin.
  • Apabila bayi gembira dengan makanan ini, anda boleh bergerak untuk hanya perlukan lenyek makanan dan, akhirnya, mencincang.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...