28 September 2011

Baby's Cottage Pie Mimi - 9 bulan ke atas


Saya memang pengemar Cottage pie or shepherd's pie - lebih daripada lasagna :)

Cottage pie or shepherd's pie ni sebenarnya tidak memerlukan pastry crust - anda hanya perlukan a pie/casarole dish, di isi dengan lebihan beef stew dan anda apa sahaja yang sedap untuk ditambah selepas itu hehehe.
In early cookery books, the dish was a means of using leftover roasted meat of any kind, and the pie dish was lined with mashed potato as well as having a mashed potato crust on top - wikipedia
Saya dapat idea membuat versi Cottage Pie saya sendiri daripada resipi Mini Cottage Pie oleh Annabel Karmel. Namun disebabkan saya punya oven+microwave sudah short dan saya tak dapat gunakan ramekin yang ada, a little bit of creativity doesn't hurt :) (ada oven toaster kecik with its own tray yang muat-muat untuk cookie cutter :P)



Ini betul-betul punya perah otak dan memang gunakan apa yang sedia ada. Disebelah kanan adalah tauhu yang sudah saya lenyek yang saya jadikan base (macam base untuk cheesecake tu). Mashed potato dan keledek putih untuk toping dan saya gunakan lebihan puree daging + prune dan puree carrot+apple yang frozen keras dicincang-cincang.

Cookie cutter bersize besar Heart tu saya beli di TESCO dulu sebab teruja nak buat "Hearty Toast" dua tahun dulu.

Apa saya buat, saya linekan baking tray dengan menyapu unsalted butter. Kemudian saya letakkan Heart tu. Saya masukkan tauhu lenyek sebagai base, dan kemudian saya isi dengan cubed kecik puree tu semua. Toping atas saya letak mashed potato+keledek. Saya bakar dalam 15 minit. Ni second attempt, 1st attempt atas agak garing Mimi suka juga tapi untuk baby biarlah dia garing sikit je kan?

Saya angkat ke pinggan menggunakan sudip or spatula - memang tauhu ada lekat sedikit tapi tak banyak. Bila cetak dikeluarkan memang everything is hold together (remember untuk slowly guna knife untuk seperate tepi cetak tu dengan your baby Cottage pie or shepherd's pie).

Ini pandangan dari sisi.


dan ini pula cik kak saya yang tak kisah pun benda tu bentuk heart ke teddy bear ke...janji SODAP


ok..lepas ni kita cari baking dish kecik la sonang *haih sambil lap peluh*

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...