21 November 2011

Tips Berguna Penyediaan Makanan untuk BLW


Ok, jadi kami terus mengatakan bahawa BLW bermakna bayi anda boleh makan semua yang anda lakukan tetapi anda mungkin perlu mengubah suai makanan anda untuk membuat mereka lebih mesra BLW dan seterusnya memberi bayi anda peluang untuk benar-benar cuba. Berikut adalah tips saya:

  • Pastikan sayur-sayuran anda di potong cukup panjang:  Masa awal-awal mengamalkan BLW ni, si manja tidak boleh makan apa yang ada dalam genggaman mereka jadi makanan tu perlu cukup panjang supaya mereka tercacak keluar daripada genggaman mereka. Antara yang contoh-contoh terbaik adalah seperti kentang atau keledek manis dipotong wedges, brokoli florets yang berbatang panjang, lobak merah yang panjang, kacang hijau dan asparagus adalah lebih mudah untuk bayi anda pegang
  • Potong pada bentuk yang mudah dipegang juga: Epal selepas di buah kulit ari tengahnya yang keras boleh juga dipotong bulat-bulat seperti cincin. Strawberi boleh dibiarkan keseluruhan seperti yang boleh beri dan buah-buahan yang lebih kecil. Buah-buahan licin seperti pir lebih baik mempunyai beberapa kulit yang ditinggalkan. Ada juga yang menyarankan menggunakan pemotong perlbagai berbentuk yang mempunyai alur dan bergigi untuk jadikannya lebih mudah untuk memegang. Cara ini sesuai untuk dragon fruit, pisang dan betik. Kuih, biskut baby buatan sendiri atau roti bakar pun boleh potong bentuk cicin supaya mudah pegang. My favourite sudah semestinya kuih keria. 
  • Bagaimana pula dengan beras dan pasta? : Kalau bagi nasi memang sah-sah bersepah kan . Kadang-kadang lebih suka beri nasi dari beras Siam sebab lebih melekit dan senang saya nak kepal-kepal. Dah kepal pun masih lembut untuk baby makan. Pasta boleh menjadi terlalu sukar jadi saya bermula dengan fusilli (dia macam spring) dan bukannya penne atau spageti kerana agak licin nak pegang. Semakin besar si manja, dia akan memiliki kemahiran seperti mencubit, jadi senang sikit dia mengutip nasi dan pasta, bagaimanapun, ianya masih mengambil masa.
  • Oh keadaan kucar-kacir??? :Ya, BLW memang kucar-kacir dan tidak kemas! Tetapi anda boleh kurangkan keadaan ini dengan memilih makanan anda dengan berhati-hati. Mengelakkan hidangan yang bersos merupakan salah satu cara. Beri bayi anda peluang untuk mencuba straw - saya rasa bila masanya sesuai nanti saya mahu juga mengajar Mimi minum sup melalui straw - maybe beli straw besar untuk minum ice blended blog tu. Tapi tu nantilah hehehe

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...