05 October 2011

Kuih Masalodeh / Vadai - Resipi 10 bulan ke atas


Saya pasti semua orang pernah makan masalodeh atau Vadai. Memandangkan semalam suami teringin nak makan parpu telur dan biasanya dia sahaja yang makan, saya teringat resipi ini.

Mula-mula agak was-was ingin memberi Mimi kuih masalodehnya sendiri - kerana resipi ini memerlukan kita mengoreng dalam minyak yang banyak. Namun seperti biasa saya refer pada momstastic.com dan ia mengatakan (khusus dalam bab penyediaan)

Frying - Do frying only if required. Shallow frying is much better than deep frying. Deep frying at high temperature can produce toxic chemicals such as peroxides, aldehydes, ketones, hydroperoxidases, cyclic monomeres etc. Preferably avoid reusing the fried oil.  We prefer to "fry" in a small amount of olive oil - rather like sauteeing.

http://wholesomebabyfood.momtastic.com/cookingbabyfood.htm

Jadinya untuk Mimi punya saya goreng dengan sedikit minyak sahaja macam contoh goreng begedil kurang minyak di bawah ini :


Saya rendam kacang dal semalaman (dari jam 12 malam) sebab ada pendapat mengatakan jika kacang dal di rendam lama, kurang "sebu" nya pada perut bayi.

Saya juga gunakan tambahan halia dalam kisaran. Ini juga pendapat yang saya baca dari google tentang penyediaan kacang dal dan masalodeh. Untuk Mimi saya kisar habis terus tanpa meninggalkan yang kasar dan untuk saya, saya tambahkan yang sedikit kasar. Saya juga tidak letak sebarang garam atau perisa, juga tidak berani letak cili hijau.

Kacang dal sangat kaya dengan zat besi jadi amatlah rugi rasanya jika saya seorang sahaja yang menikmatinya dan Mimi tidak mengenal untuk menikmatinya.

Bahan-bahan:
250gm kacang dal (saya beli gram dhal)
1 tangkai daun kari, dihiris
1/2 labu bawang besar holland, dicincang halus
1 camca teh jintan manis biji

sedikit minyak pure olive oil untuk menggoreng

Cara-cara:
Rendam kacang dal semalaman
Toskan hingga kering
Kisar dal hingga hancur (pastikan semua hancur)
Satukan semua bahan di atas di dalam satu bekas
Gaul rata
Leperkan di atas tapak tangan yang di alas plastik yang telah disapu minyak zaitun atau daun pisang. Ini untuk mengelak dari melekat.
Saya buat dalam 3 biji sahaja untuk Mimi.
Goreng dalam minyak yang sederhana atas api yang sederhana besar
Sejukkan sebelum di hidang.

Bahan-bahan yang selebihnya saya buat untuk diri saya, jadi saya tambahkan sedikit garam dan cili hijau. Saya goreng dalam minyak yang biasa sahaja

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...