04 July 2012

Merendam Bijirin Mengelakkan Kekurangan Zat Penting

Ramai sangat anak-anak sakit sekarang ini dengan macam-macam penyakit - cancer, ekzema, alahan, resdung, asthma, diabetes...

Semasa anak saya mula-mula di sahkan alah pada susu lembu, sedikit alah pada oat dan telur putih, saya seringkali mencari jawapan - kenapa, mengapa?

Dan apabila anak rakan saya sendiri tiba-tiba di sahkan cancer dan DIA sendiri bertanya soalan itu, saya rasa saya terpaksa gali dengan lebih jauh punca sebenar yang sedang berlaku dalam masyarakat modern kita ini.

Fokus kepada diet Barat makanan berasaskan bijirin telah banyak menyumbang kepada ledakkan peningkatan penyakit kronik dalam beberapa dekad yang lalu ini sebenarnya - terutama pada anak-anak kita dalam bentuk ekzema, alergi, kencing manis, kanser dan lain-lain penyakit auto-imun.

Penekanan pakar pemakanan untuk mengelakkan biji-bijian terlampau diproses macam roti putih, tepung putih memang bermakna. Walau bagaimanapun, ia mengabaikan hakikat bahawa masyarakat tradisional tidak pernah makan makanan ini dalam kuantiti yang besar seperti yang dimakan hari ini mahupun makan makanan yang berasakan etnik-bijian yang disediakan dalam kaedah moden sebagai roti kenaikan cepat (menggunakan ragi berbentuk sintetik), granolas, pasta dan lain-lain hidangan bijirin cepat dimasak seperti oat cepat masak dan sebagainya.

Masakan tradisional dan orang pra-industri dari seluruh dunia mengambil berat merendam atau menapai bijirin mereka sebelum menjadikannya bubur, roti dan hidangan yang lainnya. Sebelum pengenalan yis komersil, yang digunakan untuk membuat kenaikan roti dengan cepat, orang Amerika dan Eropah secara serupa membuat roti yang kenaikannya perlahan dari permulaan doh yang ditapai, biasanya dikenali sebagai sourdough. Di Mexico, jagung telah ditapai untuk sekurang-kurangnya beberapa hari sebelum dibuat menjadi  roti yang rata dipanggil tortillas. Budaya Afrika juga merendam jagung untuk ditambahan dlm sup dan stew. Malah beras dengan teliti ditapai dalam sesetengah budaya Asia dan Amerika Latin sebelum dimasukkan ke dalam masakan etnik.

Sains telah menunjukkan kebijaksanaan kaedah penyediaan berhati-hati ini kerana semua bijirin dan kekacang mengandungi asid phytic iaitu asid organik yang menghalang mineral penyerapan dalam saluran usus. Asid phytic ini dineutralkan serendah 7 jam di rendam di dalam air dengan jumlah yang kecil medium yang berasid seperti jus lemon atau cuka epal cider. Dengan merendam juga meneutralkan perencat enzim yang hadir dalam semua benih dan menambah enzim yang bermanfaat yang meningkatkan jumlah nutrien yang hadir - terutamanya vitamin B.

Bagi mereka dengan intoleransi gluten, merendam atau penapaian bijirin berasaskan gluten memecahkannya kerana orang sebegini sukar untuk menghadam protein tumbuhan. Kajian yang dijalankan di Itali telah mendapati bahawa orang dengan penyakit celiac boleh memakan roti sourdough tulen tanpa apa-apa kesan pada penghadaman atau gejala auto-imun.

Langkah pertama yang baik apabila peralihan kepada bijirin tradisional disediakan di rumah anda adalah untuk merendam periuk oatmeal sarapan semalaman. Ramai warga tua akan ingat bahawa arahan pada kotak oatmeal pada zaman mereka mengesyorkan ia direndam semalaman sebelum dimasak. Ini adalah sebelum kedatangan oat cepat masak dan paket oat microwavable di pasaran yang menyebabkan orang beransur-ansur lupa amalan tradisional yang berfaedah ini!



Apakah Asid Phytic:

Asid phytic adalah emzyme 1, protein, anti-nutrien yang dijumpai paling biasanya pada bijirin, kekacang, kacang, dan biji benih yang mana ia terikat ketat dengan kalsium, magnesium, zink dan besi dalam makanan anda. Mereka mengiringi satu sama lain melalui saluran penghadaman anda menyebabkan kesemua zat dan minera tersebut tidak dapat diserap oleh badan anda. Dalam satu kajian di mana asid phytic telah dikeluarkan, penyerapan zat besi gandum telah meningkat 12 kali, Oat Bubur 8 kali meningkat. Daging dalam diet akan membantu anda menyerap mineral dalam bijian dan kekacang anda. Vitamin C akan meningkatkan penyerapan mineral dalam makanan asid phytic yang tinggi sehingga 3 kali tetapi tanpa phytates 10 kali ganda pengurangan

sumber : www.FoodGraphs.net Sumber Hurrell et al., Am J Clin 77:1215 Nutr





Rujuk di sini untuk membuat roti sourdough yang sangat berkhasiat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...