16 July 2012

Kurma sebagai ganti rasa manis, penuh khasiat semulajadi


Buah berasal dari pohon palem keluarga Arecaceae dari genus phoenix mempunyai nama ilmiah dactylifera phoenix. Berasal dari tanah di sekitar tepi sungai Nil dan Efrat pohon kurma dibudidayakan secara luas di wilayah beriklim hangat di semua benua, termasuk di Afrika, Australia dan Amerika (California).

Biasanya kurma segar berdaging serat lembut dan manis sangat rasanya, seakan sirap gula dan madu. Isi buah kurma mengandungi gula sederhana mudah dicerna seperti fruktosa dan dekstrosa dan cepat memberi tenaga kepada tubuh. Oleh kerana sifat semulajadinya sebegini ianya sesuai mengawali hindangan berbuka puasa.

Dan oleh sebab ianya mempunyai kedua-dua sodium dan gula yang semulajadi, menjadikan ia sebagai penganti gula dalam hidangan anak-anak adalah amat bersesuaian. Jadi baru-baru ini bila berlambak kurma muncul di pasaraya-pasaraya besar, saya mengambil peluang memborong juga. Hasilnya hidangan pertama sarapan pagi tadi berupa cucur pisang dimaniskan dengan puree kurma. Sedap sesuai seisi keluarga makan jadi jimat ruang masa yang terhad untuk menyediakan masakan (tak perlu masak asing2 dan dua kali untuk si manja)


Cuba perlu bersederhana dan bagi anak-anak yang mempunyai eczema, tidak boleh beri selalu kerana hidangan tinggi gula walaupun semulajadi akan melambatkan penyembuhan kadangkala.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...