11 April 2012

Kaitan Produk Tenusu, Kahak dan Si Kecil Cerewet Makan



Kira-kira 80 peratus daripada protein di dalam susu adalah kasein, protein yang rumit yang sukar bagi ramai orang untuk mencerna. Apabila anda berfikir tentang hal itu, susu lembu direka untuk proses regurgitasi dengan empat kamar perut.


Regurgitant adalah sifat haiwan yang meluahkan atau mengeluarkan semula makanan yang telah separa hadam melalui proses regurgitasi. Dalam bahasa malaysia di panggil haiwan ruminan

Kaedah pencernaan:


a)
Rumput yang diragut ditelan masuk ke dalam rumen yang membentuk ruang penapaian.
b)
Di dalam rumen, terdapat bakteria dan protozoa yang merembeskan enzim selulase ke atas makanan dan menukarkan selulosa kepada glukosa.
c)
Rumput separa tercerna itu masuk ke retikulum dan pencernaan selulosa diteruskan.
d)
Kemudian, makanan dimuntahkan daripada retikulum ke rongga mulut manakala bendalir ditelan semula.
e)
Makanan yang telah menjadi halus ditelan semula dan masuk ke dalam omasum. Pencernaan diteruskan oleh bakteria dan protozoa.
f)
Sebahagian air diserap dalam omasum dan makanan akhirnya masuk ke abomasum.
g)
Di abomasum, asid hidroklorik dan protease dirembeskan manakala bakteria dan protozoa dibunuh.
h)
Protein daripada mikroorganisma dan sel-sel rumput dicerna dan diserap daripada abomasum dan usus kecil ke dalam sistem peredaran darah.


Contohnya lembu akan menggunakan proses regurgitasi makan tengah hari ke dalam mulutnya supaya ia boleh dikunyah semula dan kemudian ditelan ke dalam ruang yang lain. Ia adalah helah penghadaman hebat untuk lembu  tetapi kebanyakan daripada kita tidak boleh melakukan ini. Tindak balas terhadap protein ini menjadi rumit dalam hal ini. Ia menjadi lebih rumit pada mereka yang tidak boleh bertolak ansur dan ia menjadi kerengsaan. Badan cuba untuk melegakan serangan tersebut dengan menghasilkan mukus (kahak)

Bagaimana hidung anda mendapatkan tersumbat dengan mukus apabila susu sebenarnya berada di dalam perut anda? Hidung adalah titik awal pembukaan luar tiub yang panjang. Bahagian hadapan bercabang antara hidung dan mulut. Kemudian tiub terus ke dalam kerongkong anda, melalui perut dan usus, dan keluar bahagian belakang. Jika sesuatu yang mengganggu tiub di satu tempat dan ada tindak balas mukus, ia boleh menjadi lendir di mana-mana di sepanjang tiub. Jika lendir dihasilkan sebagai tindak balas kepada penggunaan tenusu, badan mempunyai tempat pembiakan yang sempurna untuk bakteria dan virus. Apa yang anda perlukan adalah beberapa kuman, dan kuman adalah cukup banyak di mana-mana. Umumnya mereka tidak mengganggu anda, tetapi jika anda memberi mereka satu medium pertumbuhan yang mesra, corak tidur yang tidak sihat, dan diet yang tidak seimbang, di tambah dengan pendedahan kepada beberapa keadaan yang tercemar di sekolah seperti menyentuh mainan yang terdedah pada bersin dan hingus kanak-kanak  dan sebagainya, tidak hairan penyakit pun melanda.

Reaksi alergi ditakrifkan sebagai tanda-tanda berikutan respons histamin. Adalah Tom alah kepada produk tenusu? Tidak sama sekali kerana reaksi alahan ditakrifkan sebagai tanda-tanda berikutan respons histamin. Histamine menyebabkan gatal-gatal dan bengkak atau meradang, dan Tom tidak mempunyai gejala-gejala ini. Oleh itu, ujian alahan tidak akan menemui punca masalah sebenar padanya. Reaksi dan sensitiviti makanan merangkumi satu kumpulan yang lebih luas  yang disebabkan oleh sekumpulan bahan kimia rumit "non histamine" yang memberi isyarat kepada badan. Pelbagai reaksi boleh terjadi daripada sakit sendi kepada perasaan tidak menentu.

Apabila anda "tersumbat"dan penghadaman anda dan sistem pernafasan dipenuhi dengan mukus/kahak, makanan tidak berbau atau rasa tidak sedap. Sudah tentu anda tidak mahu makan. Saya mula mengesyaki bahawa cerewetnya Tom kepada makanan adalah lebih tepat kepada tidak berminat kepada makanan. Jika seluruh sistem beliau telah disalut dengan lapisan  kahak yang banyak, dia tidak dapat menikmati makanan seperti sepatutnya

Cadangan pertama saya kepada ibu Tom adalah untuk mengelak sebarang produk tenusu daripada dietnya, berilah dia kalsium dan vitamin tambahan, dan kembali dan melawat saya dalam tempoh enam minggu. Saya tidak mengganggu urusan ibunya dengan  mencadangkan alternatif nondairy. Walaupun terdapat banyak produk tersebut mereka jarang lulus ujian rasa kanak-kanak dan nilai pemakanan mereka adalah terhad (susu beras, contohnya). Di samping itu, ia sudah menjadi pengalaman saya bahawa kanak-kanak yang meninggalkan "acclimate"* tenusu (berapa lama masa diambil berbeza bagi setiap kanak-kanak) akan mengambil pendekatan berbeza dan secara semulajadi bermula dengan sumber protein lain, termasuk daging, kacang,  kacang mentega, dan bijirin enak dengan protein yang lebih tinggi .

Ibu Tom menelefon saya minggu seterusnya untuk mengatakan bahawa selera makan telah hampir meningkat dengan serta-merta dan bahawa dia telah mula makan banyak daging merah dan ayam. (Daging dan ayam menawarkan kepekatan yang tinggi protein, vitamin, dan mineral secara umum.) Perubahan lain yang hampir serta-merta adalah Tom mula untuk tidur yang lebih baik dan perubahan paring ketara ialah Tom menjadi lebih tenang, dengan ledakan kemarahan yang jauh lebih sedikit. Kedua-dua jawapan untuk tidak mengambil produk tenusu menunjukkan bahawa tenusu sememangnya merupakan perengsa bagi Tom. Kerana anda akan lihat dalam kes-kes akan datang, selalunya boleh ada lebih sedikit percubaan dan kesilapan untuk menemui perengsa semata, dan pada masa yang lain, anda mungkin mendapati bahawa seseorang kanak-kanak ini tidak bertindak balas dengan perengsa 1 tetapi bertindak balas dengan kekurangan beberapa jenis nutrien dalam dietnya. Kunci untuk menjadi detektif pemakanan kanak-kanak anda tinggal terbuka kepada apa yang menjadi petunjuk bermakna dan mengikuti petunjuk hingga mendapat kesimpulan logik mereka.

Selepas enam minggu, Tom adalah seorang budak yang sangat berbeza dari yang saya telah bertemu pada mulanya, menyokong pemahaman saya bahawa tingkah laku, perubahan mood, masalah tidur, dan keadaan kurang sehat umum semua berpunca dari sikap tidak toleran tenusu beliau. Dalam cara tidak langsung , Tom telah sembuh! Dia masih seorang pemakan sedikit cerewet, tetapi ibunya kini teruja untuk memperbaiki dietnya lagi.

dipetik daripada :
What’s Eating Your Child?
The Hidden Connections Between Food and Childhood Ailments: Anxiety,
Recurrent Ear Infections, Stomachaches, Picky Eating, Rashes, ADHD, and More. And What Every Parent Can Do About It.
oleh Kelly Dorfman, MS, LND

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...