07 March 2012

Tips Jamie Oliver Untuk Melatih Anak-Anak Cintakan Makanan Sihat


Nak tahu bagaimana Jamie Oliver melatih anak-anak cintakan makanan sihat?


1. Menjadi contoh yang baik.
Makan bersama. Libatkan anak-anak dalam penyediaan masakan dan biarkan mereka memilih apa yang mereka mahu makan. Lebih banyak anda melibatkan mereka dalam proses ini - termasuk bersama-sama menanam beberapa sayur-sayuran di dalam pasu di tepi tingkap- berkemungkinan besar kerana amalan ini mereka akan mencuba sesuatu yang baru.

2. Mengharamkan makanan ringan.
Tidak mempunyai makanan ringan atau jajan di dalam rumah. Jika mereka tidak mempunyai akses kepada jajan, mereka tidak akan makan makanan ini. Menyimpan buah-buahan yang banyak, kacang, potong sayur-sayuran dan yogurt apabila mereka memerlukan snek.

3. Elakkan minuman bergas dan susu berperisa.
Menggalakkan mereka untuk minum air, dan perisakan satu jag besar air biasa dengan buah-buahan segar seperti hirisan oren dan lemon atau buah beri yang dilenyek, segenggam daun pudina segar, atau cairkan jus buah-buahan segar dengan setengahnya dengan air.

4. Cuba dan cuba lagi!
Kajian menunjukkan ia boleh mengambil sebanyak tiga pengenalan kepada makanan baru sebelum seorang kanak-kanak akan cuba. Terus mencuba. Anak-anak AKAN makan sayur-sayuran, saya CUKUP YAKIN. Kami sentiasa mempunyai semangkuk salad di atas meja supaya mereka membiasakan diri dengannya, dan kini anak gadis saya akan dengan sendiri mengambil salad tersebut. Cuba ubah tekstur. Sesetengah kanak-kanak lebih suka makan makanan rangup, yang lain makanan yang lembut. Teruskan eksperimen sehingga anda menemui sesuatu yang mereka suka. Citarasa mereka sentiasa berubah juga - apa yang mereka tidak suka semalam, mereka boleh tiba-tiba sukakan esok.

di petik dan diterjemahkan daripada
Jamie Oliver's Tips For Teaching Kids To Love Healthy Food
http://www.parenthood.com/article-topics/jamie_olivers_tips_for_teaching_kids_to_love_healthy_foods.html

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...